خانه تاریخی

خانه تاریخی طوفانی در بافت قدیمی شیراز تخریب شد و پس از آن قرار بود اداره مسکن و شهرسازی استان فارس این خانه را در همان مکان بازسازی کند، اما به جای آن یک سرویس بهداشتی ساخته شد!

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی رقیه طوفانی در بافت قدیم شیراز و محله سرباغ واقع شده و متعلق به دوران قاجار بود. در هر چهار طرف حیاط مرکزی این خانه ساخت و ساز وجود داشت و اتاق های کوچک و بزرگ دارای دریچه های چوبی داشت که در قوس بالای آنها گره چینی دیده می شد. زیر زمینها نیز دارای نورگیرهای مشبک حجاری شده بودند و در فضای داخلی اتاق های سه دری طبقه اول سقف های چوبی وجود داشت که احتمالا دارای نقاشی بوده است.

خانه تاریخی طوفانی شیراز

یکی از خصوصیات بارز آن خانه فرم، موقعیت و استحکام آن بود. همچنین تزئیناتی مانند حجاری در نورگیرهای مشبک، گره چینی در دریچه ها و سقف های چوبی داشت. به دلیل همین ویژگی ها اداره کل میراث فرهنگی استان فارس آن را در سال ۸۲ با شماره ۸۶۷۴ به عنوان یکی از خانه های تاریخی در فهرست میراث ملی ثبت کرد.

اما این خانه تاریخی منتهی به حرم شاهچراغ دو سال پیش شبانه توسط اداره مسکن و شهرسازی استان فارس تخریب شد. پیگیری دوستداران میراث فرهنگی به این جا رسید که مسکن و شهرسازی اعلام کرد این خانه در بررسی های آنها جزو خانه های تاریخی ثبت شده و میراثی معرفی شده به آنها نبوده است ولی اداره میراث فرهنگی مدعی بود که نباید این خانه تخریب می شد تا اینکه میراث فرهنگی شکایتی را تنظیم کرد و مسکن و شهرسازی موظف شد که این خانه را با همان پلان تاریخی بازسازی کند.

خانه تاریخی طوفانی

اما نه تنها این خانه را بازسازی نکردند بلکه اکنون در محل این خانه تاریخی پی ریزی و کانکس سرویس بهداشتی زنانه و مردانه نیز کار گذاشتند! در این زمینه اداره مسکن و شهرسازی اعلام کرده که این اقدام توسط آنها انجام نشده است.

خانه تاریخی طوفانی

در هر حال خانه قاجاری رقیه طوفانی در بافت تاریخی شیراز اکنون جای خود را به سرویس بهداشتی داده است. غیر از آن هر چند روز یک بار خبر تخریب یکی از خانه های تاریخی شیراز منتشر می شود به نحوی که خانه های اطراف این بنای تاریخی نیز در طرح تعریض خیابان قرار گرفته اند و در هفته پیش 18 خانه تاریخی ضلع شرقی حرم شاهچراغ نیز خریده شده است تا سر فرصت تخریب شود. حتی خانه تاریخی عشقی که در همسایگی خانه تاریخی طوفانی قرار داشت نیز در معرض خروج از ثبت میراث ملی است. این اتفاقات نشان می دهد که مدیران این استان نمی توانند از عهده نگهداری بناهای تاریخی متعدد این شهر برآیند. چرا که این اتفاق نمونه ای است از پایین آوردن شان بناهای تاریخی شیراز.