قصر ابونصر

در پنج کیلومتری شرق شیراز بر فراز تپه‌ای تاریخی، باقی‌مانده قصری از دوران اشکانی و ساسانی وجود دارد که اکنون به مکانی برای تجمع زباله‌های شهر شیراز تبدیل شده است.

 سیامک بصیری، مسئول فنی میراث فرهنگی فارس درباره حفاظت از این اثر تاریخی به تسنیم گفت: این بنا سال 1310 ثبت ملی شده است، اما متاسفانه تاکنون اقدامی برای حفظ و مرمت آن نشده است.

وی افزود: در یک سال اخیر شهرداری منطقه 7 شیراز طرح احیا و ساماندهی قصر ابونصر را به میراث فرهنگی داده است که این طرح در شورای فنی سازمان میراث در دست بررسی است.

به گفته بصیری، در این طرح دو منظرگاه مورد توجه قرار گرفته که بخشی مربوط به محوطه سازی و ایجاد خدمات زیربنایی برای گردشگران است و بخشی به تبدیل این بنا به سایت کاوش باستان شناسی می پردازد که در آن صورت ضمن راه اندازی کارگاه های کاوش و حفاری، گردشگران نیز می توانند از نزدیک با مراحل کاوش آشنا شوند.

وی تصمیم گیری درباره ساخت وسازهای اطراف این بنا را به عهده شهرداری دانست و افزود: با این حال خانه هایی که در عرصه قصر قرار دارد باید تملک و تخریب شود، اما خانه های در حریم قصر نیازی به تخریب ندارند.

سعید معصومی، شهردار منطقه 7 شیراز نیز از اجرای عملیات ساماندهی و بهسازی اطراف قصر ابونصر تا شعاع 36 کیلومتری خبر داد و گفت: مرحله نخست این طرح آزادسازی راه های دسترسی به این بنای تاریخی است.

وی معتقد است در صورتی که میراث فرهنگی فارس طرح شهرداری را تصویب کند از سال 94 عملیات اجرایی برای ساماندهی قصر شروع می شود و در صورت تامین اعتبار این پروژه ظرف پنج سال به اتمام می رسد.

معصومی با بیان این که این بنای تاریخی از معدود بناهای تاریخی قبل از اسلام است، افزود: ساخت وسازهای اطراف این بنا در صورتی که مشکلی برای بنا به وجود نیاورد با عنوان محله توریستی بهسازی می شود.