کشتی

برگزاری جشن بزرگ چهارشنبه‌سوری در کشتی «میرزا کوچک خان» لغو شد.

با اینکه مالک کشتی میرزا کوچک خان منکر اجرای هرگونه تور تفریحی به‌ویژه به مناسبت چهارشنبه‌سوری در این کشتی شده، اما طبق اظهارات «مجری تورِ چهارشنبه‌سوریِ کشتی میرزا کوچک‌خان»، این تور به دلیل افزایش مبلغ قرارداد توسط مالک کشتی لغو شده است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، بروشورهای تبلیغاتی تور تفریحی کشتی میرزا کوچک خان ویژه جشن چهارشنبه‌سوری، در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بصورت گسترده توزیع می‌شد. اتاق‌های کشتی به همراه برنامه کامل تور یک روزه از 270 تا 320 هزار تومان به فروش گذاشته شده بود؛ اما حالا تور اپراتور این برنامه به مشتری‌هایش می‌گوید که تور کلاً لغو شده است، چون بخشنامه آمده که به مناسبت ایام فاطمیه نمی‌توان جشن و موزیک زنده اجرا کرد.

به نظر می رسد ماجرا روی دیگری داشته باشد؛ چراکه وقتی مدیر گردشگری شرکت مالک کشتی میرزا کوچک خان در پی انتشار گزارشی درباره آغاز سفرهای تفریحی این کشتی و پایان ترددهای دریایی و جابجایی مسافران در آب‌های خزر در تماسی با ایسنا، برگزاری این تور را در کشتی میرزا کوچک خان به مناسبت چهارشنبه‌سوری را از اساس تکذیب کرد، با مجری این تور و همچنین مالک کشتی ارتباطی برقرار شد تا اصل موضوع کشتی‌ای که پس از هفت سال توقف در خزر قرار بود دوباره فعالیتش را آغاز کند، مشخص شود.

سورینا سهرابیان – مدیر گردشگری شرکت مالک کشتی – درباره اینکه اگر از این تور خبری نیست، پس چگونه یک آژانس در حال فروش تور چهارشنبه‌سوری میرزا کوچک‌خان است؟ به ایسنا می‌گوید: آن شرکت گردشگری آمده بود که نماینده انحصاری کشتی میرزا کوچک خان شود، اما باید برای فروش این تور قراردادی داشته باشد که به مشتری‌هایش نشان دهد. حالا هم اگر این تور را با وعده گشت دریایی میرزا کوچک خان به فروش گذاشته، خودش باید پاسخگو باشد.

او با بیان اینکه “هنوز نماینده انحصاری برای فروش بلیت‌ها و تورهای کشتی میرزا کوچک‌ خان تعیین نشده است”، اظهار می‌کند: به احتمال زیاد نمایندگی فروش را به چند آژانس گردشگری واگذار کنیم؛ ولی این موضوع هنوز رسماً مشخص نشده است و شاید شرکت خودمان فروش بلیت را انجام دهد؛ اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم کشتی چگونه چارتر شود.

سهرابیان، کشتی میرزا کوچک‌خان را با 45 سال قدمت، تنها کروز دریایی خزر می‌داند و بیان می‌کند: کاربری اصلی این کشتی در حیطه گردشگری دریایی است.

اما داریوش توکلی – مالک کشتی میرزا کوچک خان – به‌کل منکر اجرای تورهای تفریحی ویژه چهارشنبه‌سوری در این کشتی می‌شود و با اعتراض به این موضوع که کارکرد میرزا کوچک خان دیگر جابجایی و حمل مسافر بین بنادر نیست، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: میرزا کوچک خان شش سال است که از اداره بنادر و کشتیرانی گواهی‌نامه گرفته و در تیر 93 نیز تجدید گواهی‌نامه را دریافت کرده و با این مجوزها در حال تردد است.

او همچنین کشتی میرزا کوچک‌ خان را با توجه به شرایط و ظرفیت اقامتی که دارد، تنها هتل بین‌المللی شناور در دریای خزر می‌داند و اضافه می‌کند: این کشتی بین بنادر داخلی ایران و همچنین بنادر ترکمنستان و آذربایجان تردد دارد.

مالک کشتی ادامه می‌دهد: برای کاهش ترافیک هوایی و زمینی و همچنین با هدف حفظ ایمنی سفر در حال رایزنی با دو کشور ترکمنستان و آذربایجان برای اعزام حجاج این کشور هستیم. به این ترتیب که زائران این کشورها را از راه آبی به ایران می‌آوریم و سپس اعزام آن‌ها به عربستان از طریق ایران صورت می‌گیرد. این موضوع فعلاً در مرحله رایزنی است تا سال آینده که اجرایی شود.

توکلی، علاوه‌بر کاربری هتل شناور برای کشتی میرزا کوچک خان، کاربری‌های دیگری را هم تعریف می‌کند که از آن جمله، برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها، اردوهای آموزشی و گردشگری سلامت و همچنین تورهای گردشگری است. او در ادامه می‌گوید: این کشتی برای برگزاری جشن‌های عروسی استفاده نمی‌شود، چون نمی‌توان در دریا امکاناتی فراهم کرد؛ اما درباره جشن‌ها، این اتفاق می‌افتد؛ ولی ما تابع مقررات جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هر نوع جشنی هستیم.

او سپس درباره اعتراض خود به این موضوع که کشتی میرزا کوچک‌ خان صرفاً کاربری تفریحی دارد و با این کار هدف اولیه‌اش برای شکست انحصار ترددهای دریایی از بین می‌رود، تأکید می‌کند: کشتی میرزا کوچک خان فقط تفریحی نیست، بلکه بین بنادر داخلی و خارجی هم تردد دارد.

مالکی کشتی در پاسخ به این پرسش که میرزا کوچک خان اکنون بین کدام بنادر مسافر جابجا می‌کند؟ می‌گوید: میرزا کوچک‌ خان، اتوبوس دریایی نیست، به آن معنی که در آب‌های جنوبی کشور می‌بینید؛ این کشتی بین بنادر انزلی – آستارا و انزلی – نوشهر گشت‌های دریایی با هدف توسعه گردشگری دریایی اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا، البته میرزا کوچک خان فعلاً هیچ گشتی در آب‌های خزر ندارد و طبق اظهارات مالک کشتی، آخرین گشت دریایی‌اش به یک ماه پیش برمی‌گردد. مدیر گردشگری شرکت مالک کشتی در این‌باره توضیح می‌دهد: کشتی در حال حاضر در نوشهر پهلو گرفته و برای این‌که به بندر انزلی برود یک پروسه زمانی صرف می‌کند؛ اما گشت‌های دریایی آن از اول عید آغاز می‌شود.

توکلی، مالک کشتی سپس درباره لغو تور چهارشنبه‌سوری در کشتی میرزا کوچک خان می‌گوید: ما به هیچ آژانس گردشگری برای انجام این فعالیت حق انحصاری نداده‌ایم؛ نه دولتی و نه خصوصی. هیچ آژانس گردشگری نماینده انحصاری و رسمی ما نیست.

وی در عین حال اضافه می‌کند: برای اجرای تورهای چهارشنبه‌سوری با هیچ آژانسی قرارداد بسته نشده است و اگر آژانسی مشغول فروش این تور است، باید خودش پاسخگوی مردم باشد و مسئولیت این کار را بپذیرد.

اما مهیار برادران – مجری تور چهارشنبه‌سوری در کشتی میرزا کوچک خان – نیز با بیان اینکه “بهمن امسال قراردادی را با شرکت دارنده این کشتی برای گرفتن حق انحصاری فروش بسته است و این قرارداد را با مُهر و امضای مالک در اختیار دارد”، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بر اساس توافق‌ها و این قرارداد ما نماینده انحصاری کشتی میرزا کوچک خان هستیم که بر این اساس قرار بود مراسم افتتاحیه‌ای را برای میرزا کوچک‌ خان همزمان آغاز سال نو داشته باشیم؛ برای همین در شروع کار تور چهارشنبه‌سوری را تعریف کردیم.

وی ادامه می‌دهد: قیمت تور در قرارداد مشخص بود؛ اما با اعلام نرخ جدید و شکستن قیمت قبلی توسط مالک کشتی، این تور لغو شد. مالک یک و نیم برابر مبلغ اولیه توافق شده، قیمت را افزایش داد، در حالی که مبلغ جدید برای تور یک‌روزه خیلی زیاد است و مسافران استقبال نمی‌کنند.

برادران همچنین می‌گوید: مالک، هفته پیش قیمت را افزایش داد و ما نمی‌توانیم با آن رقم تور را به مردم بفروشیم؛ برای همین آن را لغو کردیم.

وی درباره لغو نمایندگی انحصاری این کشتی نیز بیان می‌کند: ما تاکنون سه نام برای مالک کشتی برای اصلاح قیمت جدید و اعلام وضعیت جدید فرستادیم، ولی جوابی نگرفته‌ایم. آن‌ها هنوز درباره لغو نمایندگی انحصاری کشتی اعلام وضعیت نکرده‌اند.

مجری این تور همچنین می‌گوید: مالک همزمان با ما با یک شرکت فیلمسازی قرارداد بسته بود، درحالی که پس از واگذاری حق انحصاری فروش بر اساس قرارداد باید این موضوع را به ما اطلاع می‌داد. در قرارداد حق انحصار فروش تورهای گردشگری، اجرای همایش‌ها، مراسم مختلف ارگان‌ها و جشن‌های عروسی و سایر جشن‌ها به ما واگذار شده است.