محمدحسين بحرالعلومي
سمنان – خبرگزاری مهر: مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان از برگزاري تور رايگان بازديد از قلعه‌هاي سارو در سمنان، به مناسبت گراميداشت هفته گردشگري خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسين بحرالعلومي صبح یکشنبه در نشستی با خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاري تور رايگان بازديد از قلعه‌هاي سارو در سمنان اظهار داشت: اين تور صبح روز جمعه يازدهم مهر ماه و در محل این قلعه‌ها برگزار مي‌شود.

وي با بيان اينكه شركت براي عموم در اين تور آزاد است، گفت: علاقمندان تا هفتم مهرماه فرصت دارند با مراجعه حضوري به اداره ميراث فرهنگي شهرستان سمنان واقع در خانه تدين يا تماس با شماره 33341632-023 براي شركت در اين تور ثبت نام كنند.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان هدف از برگزاري اين تور را معرفي هر چه بيشتر جاذبه‌هاي گردشگري استان و ترويج گردشگري عنوان كرد و افزود: آشنايي مردم با جاذبه هاي گردشگري استان، نقش مهمي در تبليغ و ترويج گردشگري به مسافران و گردشگران ساير استانها دارد.

بحرالعلومي یادآور شد: در 10 كيلومتري شمال شرقي سمنان در نقطه‌اي كوهستاني به نام سارو آثار دو قلعه بسيار محكم و تسخيرناپذير به چشم مي‌خورد كه طرز ساختمان و انتخاب محل بناي آن‌ها قابل توجه است، اين قلعه‌ها در دو طرف كلاته يا مزرعه سارو كه چشمه‌ساري زيبا است واقع شده‌اند.

 وی با بیان اینکه قلعه شمالي بر اثر گذشت زمان و بروز سوانح طبيعي و تخريب افراد گنج ياب تا اندازه‌اي ويران شده و خالي از سكنه است، گفت: ولي اسكلت محكم آن ابهت خاصي به اين دره بخشيده است، قلعه جنوبي نيز كه بر روي قله بسيار بلندي بنا شده، به قدري محكم و تسخيرناپذير است كه يكي از مهم‌ترين قلعه‌هاي دفاعي شرق ايران محسوب مي‌شد.

 مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان ضمن اشاره به اینکه ظاهراً ساختمان قلعه سه طبقه بوده است تصریح کرد: چنين به نظر مي‌رسد كه طبقه اول آن جاي چهارپايان و طبقه دوم محل سكونت رعايا و خانواده آنان و طبقه سوم كه داراي معبد و حمام و آبدارخانه بود و آن را بارگاه مي‌ناميدند، محل سكونت سربازان مدافع و بزرگان قلعه بود.

بحرالعلومي یادآور شد: از موارد جالب توجه در اين قلعه، بردن آب چشمه كلاته سارو به بالاي قلعه بود که با تسطيح زمين آب چشمه‌اي كه در حدود چند صد متر از قلعه پايين‌تر بود، به بالاي قلعه مي‌رسيد و مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

به گفته وی چهار گوشه هر يك از قلعه‌هاي سارو، برج‌هايي به منظور ديده‌باني ساخته شده كه بسيار جالب توجه و ديدني است.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان در خاتمه گفت: تاريخ بناي اوليه قلعه‌هاي سارو را به دوره پيشداديان و كيانيان نسبت مي‌دهند، ولي در زمان‌هاي مختلفي چون دوره اشكانيان و اسپهبدان طبرستان، يكي از پايگاه‌هاي مهم آن‌ها بود و مورد استفاده قرار مي‌گرفت. همچنين اين قلعه به مدت دو قرن مركز تجمع افراد فعال فرقه باطنيان بود.