در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، مراسم افطاری دادن در مدرسه تاریخی دارالفنون نیز برگزار شد.

دارالفنون

 

به گزارش ایسنا، پیش از این مجری برگزاری یک جشنواره در کاخ سعدآباد، با تبلیغاتی که انجام داد، به جای اجرای تعهدات خود، اقدام به سرو افطار در این مجموعه تاریخی کرد و این اتفاق تا روزهای پایانی ماه رمضان ادامه داشت، حتی این اقدام با مخالفت برخی کارشناسان میراث فرهنگی نیز روبه‌رو شد.

عکس‌های منتشرشده در فضای مجازی از یک مراسم افطاری در بنای تاریخی دارالفنون نیز که چند سالی است توسط آموزش و پرورش و با نظارت میراث فرهنگی در دست مرمت است، خبر از کشیده شدن برگزاری مراسم افطاری با حدود ۴۰۰ نفر مهمان، به حیاط مدرسه دارالفنون دارد.

حسن عرب باصری – رئیس مجموعه‌ی تاریخی دارالفنون – با تأیید برگزاری این مراسم، به خبرنگار ایسنا گفت: مسؤول موسسه سیمای مهر، درخواست یک فضا را برای دادن افطاری کرد و با موافقت ما، او مراسم افطاری خود را در این مکان برگزار کرد.

وی با تأکید بر این‌که برگزاری این مراسم در دارالفنون به مجوز سازمان میراث فرهنگی نیازی نداشت، افزود: ما مالک دارالفنون هستیم و چون برگزاری مراسم افطاری در کار مرمت و بازسازی بنا دخالتی ندارد، ما از بنا استفاده می‌کنیم، فقط انجام کارهای عمرانی، دخل‌وتصرف و ساخت‌وساز با نظارت میراث هماهنگی است، اما برای استفاده از بنا، ما به‌عنوان بهره‌بردار و مالک می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او اضافه کرد: در دارالفنون، دو سالن امیرکبیر و رهنما در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری استفاده می‌شوند، با توجه به برگزاری برخی مراسم آموزشی و کنفرانس‌ها در این دو سالن در طول ماه مبارک رمضان، اگر این مراسم به زمان افطار ختم می‌شدند، افطار نیز در این بنا داده می‌شد.

ما دیگر شاهزاده‌های پولدار نیستیم

محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – نیز در این‌باره گفت: اجاره دادن هر کدام از بناهای تاریخی برای استفاده‌هایی مانند رستوران، اشکالی ندارد، فقط این نوع اقدامات باید در چارچوب قوانین و ضوابط میراثی انجام شود.اگر بخواهیم به انجام این اقدام در جایی مانند سعدآباد گیر دهیم، مانند این است که بگوییم چرا در رستوران، افطاری می‌دهند.

او ادامه داد: ما دیگر آن شاهزاده‌های پولدار نیستیم؛ باید پول درآورد تا بتوان به حیات خود ادامه داد. اگر هیات امنای یک بنای تاریخی پول ندارد، باید به آن محوطه پول تزریق کرد.

کارگر اضافه کرد: با این وجود نباید فراموش کرد که راه‌های درآمدزایی برای هر محوطه تاریخی باید در شأن آن محوطه باشد.