ملک التجار
قرارداد واگذاری حق بهره برداری و مشارکت در احیاء و بهره برداری عمارت ملک التجار سنندج با کاربری تعیین شده خانه هنرمندان در نشستی مابین صندوق احیاء و شهرداری سنندج امضاء و مبادله شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست که با حضور فرماندار شهرستان سنندج، مدیر کل میراث فرهنگی استان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس سازمان نظام مهندسی، مدیر کل امور شهری استانداری، شهردارو رئیس شورای اسلامی شهر سنندج، حوزه هنری و جمع کثیری از هنرمندان در رشته های تاتر، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، موسیقی، گرافیک، صنایع دستی، نقاشی و با حضور معاون هنری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مقدمات و ساز و کار ایجاد و راه اندازی خانه هنرمندان سنندج (کُرد) مورد بررسی و هم اندیشی قرار گرفت و با استقبال هنرمندان در کلیه رشته ها هنری ادامه یافت .

ذخیره گاه فرهنگی ایران کردستان است

زارعی فرماندار شهرستان سنندج در این نشست با تبیین فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایجاد و راه اندازی خانه هنرمندان سنندج گفت : ذخیره گاه فرهنگی ایران کردستان است. وی با اشاره به غنای آثار و میراث فرهنگی استان کردستان در همه ابعاد به غنای فرهنگی و هنری استان پرداخت و ابراز امیدواری کرد که ایجاد خانه هنرمندان سنندج با وجود قابلیت ها و وجود هنرمندان شاخص کُرد در کلیه گرایش ها و تخصص ها ی فرهنگی و هنری به اعتلای آن یاری خواهد رساند .

ایجاد دومین خانه هنرمندان در کشور پس از 15 سال

مدیر عامل صندوق احیاء با اشاره به اینکه دومین خانه هنرمندان کشور در شهر سنندج راه اندازی می شود گفت :  کاربری خانه هنرمندان برای احیاء اماکن تاریخی از جمله شایسته ترین کاربری هایی است که علاوه بر احیاء بنای تاریخی به توسعه فرهنگی، اقتصاد فرهنگ و ایجاد خانه امید هنرمندان استان یاری می رساند.

وی افزود شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سنندج از جمله فرهیخته گان حوزه فرهنگ و هنر هستند و با بینش در خور تقدیر به این مشارکت مبادرت ورزیدند و همچنین نقش شرکت عمران بهسازی شهری ایران به عنوان مشارکت کننده سرمایه گذاری در بخش عمده ای از هزینه های مرمت و احیاء قابل تقدیر است .ایروانی با اشاره به این موضوع که ایجاد کارکردهای فرهنگی ، اجتماعی و هنری در اماکن تاریخی از جمله سیاست های سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیاء در سال جاری است افزود :

ایجاد چنین کاربری هایی که تاثیر شگرفی در بافت های تاریخی داشته وموجبات آرامش و اطمینان هنرمندان و همگرایی آن ها با یکدیگر در سراسر کشور را برقرار می کند در دیگراستان ها نیز برنامه ریزی شده و بنا به استقبال مدیران شهری و غنای هنرهای هر منطقه این موضوع توسعه و اجرایی خواهد شد.

 اشتودان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که به عنوان ناظر در کلیه فعالیت های حفاظت ، مرمت و احیاء این مجموعه نقش آفرینی خواهد نمودگفت : تغییر کاربری اماکن تاریخی بدون شک موجبات احیاء بافت تاریخی و مجموعه اماکن تاریخی را فراهم خواهد آورد و ایجاد کاربری خانه هنرمندان سنندج به عنوان یک تجربه موفق امکان توسعه احیاء اماکن تاریخی با تغییر کاربری و ایجاد جریان احیاء در پهنه های تاریخی استان کردستان را حادث خواهد شد. و افزود : احیاو عمارت ملک التجار سرآغازی برای احیاء بناهای تاریخی استان خواهد بود .

کردستان مرکز هنر و فرهنگ است

شادمان شهردار سنندج با یاد آوری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مرکزیت فرهنگی و هنری شهر سنندج در استان کردستان گفت : امید است با راه اندازی خانه هنرمندان سنندج موجبات اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ و هنر استان و ایجاد قطب فرهنگ و هنر کُرد در خاور میانه در شهر سنندج برقرار شود .

مشارکت تنگاتنگ خانه هنرمندان ایران در راه اندازی خانه هنرمندان سنندج

 اردلان، معاون هنری خانه هنرمندان ایران که با هدف تبیین سازوکار و تجربه راه اندازی خانه هنرمندان ایران به عنوان نماینده این خانه در این نشست حضور یافته بود ضمن تشریح سازوکار تشکیلاتی خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان ایران با هشتاد هزار عضو و 12 تشکل صنفی هنری، بزرگترین تشکل فرهنگی و هنری خاورمیانه بوده و سالیانه با برگزاری مناسبات مختلف موجبات رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران را در سطح ملی و بین المللی فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اقتصاد نهفته در فرهنگ و هنر افزود: خانه هنرمندان ایران سالانه گردش اقتصادی قابل توجهی ایجاد نموده و با حمایت از محصولات فرهنگی و هنری در همه ابعاد، فضای آرام و مساعدی برای جامعه هنرمندان ایران فراهم آورده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به واسطه تصمیم و ایجاد بستر مناسب رشد مجموعه خانه هنرمندان ایران، زمینه ساز اشاعه هنر ایران در خارج از مرزهای کشور شده و امید است با ایجاد و راه اندازی دومین خانه هنرمندان در شهر سنندج شاهد رشد و اعتلای هرچه بیشتر هنرهای بومی و اصیل این سرزمین باشیم.

حجتالاسلام جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با ابراز رضایت و استقبال از ایجاد خانه هنرمندان سنندج گفت: یکی از اهداف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پرداختن و ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه فرهنگی و اقتصاد فرهنگی در استان است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای ایجاد خانه هنرمندان سنندج، توجه خاص به مصادیق و هنرمندان بومی، توجه به معماری مأنوس با کاربری خانه هنرمندان، دقت و توجه به محتوای فرهنگی و هنری این کاربری، بهره‌گیری از الگوهای تجربه شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: با تمام توان و با بهره‌گیری از نظارت و هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چنین اقدام شایسته ای حمایت خواهیم کرد.

حضور طراح و خالق خانه هنرمندان ایران در نشست

صفامنش طراح و خالق مجموعه خانه هنرمندان ایران و فضای پیرامون آن که میهمان ویژه این نشست بود با اشاره و توصیف تجربه ایجاد خانه هنرمندان ایران گفت: ایران ما زمانی مرزهای محکمی خواهد داشت که مرزهای فرهنگی آن وسیعتر از مساحت آن باشد و بدون شک فعالیت های خانه هنرمندان در این راستا خواهد بود.

صفا منش افزود : امید است بزودی شاهد گزینش و راه اندازی خانه هنرمندان خراسان و دیگر خانه های هنرمندان باشیم تا از قابلیتهای فرهنگی و هنری سراسر ایران در جهت این هدف والا بهره جوییم.

عمارت ملک التجار با 900 متر مربع مساحت به دوره  اواخر قاجارمتعلق بوده و برای عملیات حفاظت، مرمت و احیاء آن اعتباری قریب به 2 میلیارد تومان مورد نیاز است که با مشارکت شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران تامین خواهد شد. و کلیه فعالیت های آن بواسطه تشکیل هیئت راهبری متشکل از کلیه دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی هدایت و راهبری خواهد شد.