خانه ملک‌التجار
مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی از تغییر کاربری بنای تاریخی ملک التجار سنندج به خانه هنرمندان این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه هنرمندان سنندج پس از ارزیابی و امکان سنجی اولیه، در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک بین صندوق احیاء شهرداری سنندج و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در بنای تاریخی ملک التجار سنندج راه اندازی خواهد شد .

احسان ایروانی افزود: یکی از برنامه های اصلی صندوق احیاء در طول سال جاری تعامل و همکاری تنگاتنگ با دستگاه های متولی و مدیریت شهری در احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و اشاعه فرهنگ احیاست؛ در این رهگذر توجه به نیازمندی های فرهنگی، اجتماعی و هنری هر شهر همچنین توانمندی های تخصصی مدیریت شهری در مباحث نظری و عملی حفاظت و احیاء اماکن تاریخی اولویت های مشارکت مستقیم صندوق احیاء با نهاد های عمومی غیر دولتی است.

ایروانی در خصوص اعطای کاربری خانه هنرمندان به عمارت تاریخی ملک التجار سنندج گفت: در اجرای تفاهم نامه مشترک بین معاونت میراث فرهنگی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و صندوق احیاء در تفاهم مشترک بین سه دستگاه اجرایی مقررات صندوق احیاء عمارت ملک ااتجار سنندج را در جهت ایجاد خانه هنرمندان کردستان و متناسب با شرایط فرهنگی هنری و اجتماعی بستر آن به شهرداری سنندج واگذار نموده و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در طراحی و عملیات اجرایی تکمیلی  مرمت و احیاء این عمارت مشارکت عمده داشته باشد همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان به عنوان دستگاه نظارت بر کلیه مراحل این فرایند ایفای نقش می کند.

وی افزود: از آنجاکه ایجاد کاربری متناسب ومبین رویداد اجتماعی مد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مقرر شد که شهرداری سنندج با الگو شناسی و بررسی قابلیت های مربوطه با هدایت فرمانداری سنندج نسبت به مطالعه و پژوهش در این زمینه اقدام نموده و شایسته ترین طرح مدیریت بهره برداری در قالب خانه هنرمندان را تدوین کند.

احسان ایروانی با بیان این نکته که هم آوایی و هم دلی متولیان و دستگاه های اجرایی در استان کردستان یک فرصت طلایی محسوب می شود گفت:حضور فرماندار فرهیخته سنندج، مدیرکل با سابقه روشن میراث فرهنگی در استان، شهردار و شورای اسلامی فرهنگ دوست شهر سنندج، فرصتی استثنایی ایجاد نمود که برای صندوق احیاء و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی که سیاست تغییر کاربری و بهره برداری مجدد از اماکن تاریخی را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند، زمینه مشارکت عملی را فراهم می آورد و امید است این الگو در دیگر استان ها تکرار شود.

دکتر ایزدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهر ایران، در مراسم انعقاد تبادل تفاهم نامه یاد شده با اشاره به طرح های صندوق احیاء در سال جاری اشاره کرد:ایجاد کاربری ها و کارکردهای متناسب و مؤثر در اماکن تاریخی علاوه بر حفاظت از بنای تاریخی احیاء شده، تأثیر شگرفی در محیط پیرامون شهری خود برجای می گذارد و بدون شک الگویی در باز آفرینی محدوده ها و اماکن شهری خواهد بود.

وی با اشاره به فرصت ایجاد شده پیش رو افزود: در برنامه ریزی های انجام شده مقرر است الگوی فوق در قالب کاربری های شایسته در بناها و در شهر ها دارای پتانسیل دیگر استان ها، مشروط به استقبال ادارات کل میراث فرهنگی و نهادهای عمومی غیردولتی بواسطه مشارکت با صندوق احیاء مورد عمل قرار گیرد.

عمارت ملک التجار مربوط به دوره قاجار و متعلق به یکی از شخصیت های سرشناس استان کردستان بوده است که به لحاظ کالبدی برای ایجاد کاربری خانه هنرمندان و رویدادهای اجتماعی مرتبط بسیار متناسب است و اعطای چنین کاربری در حفاظت از این بنا ارتقاء لازم ایجاد خواهدکرد. این بنا در بافت با ارزش تاریخی سنندج واقع شده و در مجاورت آن خانه کرد و دیگر اماکن و بازار تاریخی قرار دارد.