كانی بل

سنندج – خبرگزاري مهر: تلاش سازمان های مردم نهاد، شماری از ادارات و سازمان هاي دولتی و همچنين اقشار مختلف مردم برای نجات يكی از مهمترين جاذبه های طبيعی استان كردستان همچنان ادامه دارد و طي چند روز اخير طومارهای مختلفی از سوی مردم برای پيگيری اين موضوع تهيه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان احداث سد داريان در حد فاصل استان هاي كردستان و كرمانشاه چندين سال است كه يكي از موضوعات اصلي و مهم در اين دو استان به شمار مي رود چرا كه با احداث اين سد يكي از چشمه هاي منحصر به فرد نه تنها استان بلكه كشور نيز از بين مي رود.

كاني بل كه يكي از جاذبه هاي منحصر به فرد و يكي از ويژگي هاي طبيعي و گردشگري استان كردستان به شمار مي رود که با آبگيري سد داريان از بين مي رود و به همين دليل تلاش هاي مختلفي به ويژه طي يكي دو سال اخير در راستاي نجات اين اثر ارزشمند صورت گرفته و اين روزها چگونگي جلوگيري از اين اثر ارزشمند به يكي از موضوعات اصلي تبديل شده است.

از بدو آغاز احداث سد داريان در نزديكي اين چشمه ارزشمند هشدارهاي مختلفي از سوي فعالان زيست محيطي صورت گرفت ولي متاسفانه اين مهم مورد توجه متوليان امر قرار نگرفت و البته در كنار اين موضوع بي تفاوتي شماري از ادارات و سازمان هاي دولتي استان كردستان نيز باعث شد تا صداي فعالان زيست محيطي استان به جايی4 نرسد.

با پيگيري عمليات اجرايي سد داريان عمليات تخريب كاني بل نيز آغاز شد و در اين ميان با تلاش سازمان هاي مردم نهاد و همچنين شماري از خبرنگاران رسانه هاي جمعي استان كردستان بالاخره مسئولان مجبور به واكنش شدند و تلاش هاي براي نجات اين اثر ارزشمند چند برابر شد و البته در كنار اين موضوع حركت هاي مثبتي نيز از طريق رسانه هاي جمعي استان كرمانشاه و يكي دو اداره و سازمان دولتي نيز صورت گرفت كه در نتيجه كنوني اين امر بي تاثير نبود.

در كنار تلاش سازمان هاي مردم نهاد و با توجه به شكل گيري كارگروه نجات كاني بل با مشاركت شماري از دوستداران و فعالان زيست محيطي كردستان و همچنين با مسئوليت مختار هاشمي، عبدالمحمد زاهدي استاندار كردستان هم دست به كار شده و طي مكاتبه اي با وزير نيرو خواستار توقف عمليات تخريب كاني بل با توجه به اهميت اين چشمه طبيعي و همچنين جايگاه ويژه و ارزشمند آن در بين اقشار مختلف مردم استان كردستان و ساير استان هاي همجوار شد.

همزمان با اين مهم تلاش ها براي نجات كاني بل چند برابر شد و در اين ميان و همزمان با سفر معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور به استان كردستان بار ديگر كاني بل در راس خبرهاي استان و حتي منطقه قرار گرفت و به همين دليل و با دستور دادستاني كرمانشاه عمليات تخريب اين اثر ارزشمند طبيعي متوقف شد.

به دنبال اين اتفاقات بود كه كارگروه نجات كاني بل به رياست مختار هاشمي نشست هاي كاري بيشتري را برگزار كرد و در اين ميان اداره كل حفاظت محيط زيست استان و همچنين معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان نيز به صورت جدي اين موضوع را در دستور كار قرار داده و در طول دو ماه اخير نشست ها و جلسات مختلفي را برگزار مي كنند.

کانی بل2

طي هفته جاري و به همت كانون كوهنوردان استان كردستان نيز طوماري در راستاي حمايت از نجات كاني بل جمع آوري شد كه در آن گروه هاي مختلف كوهنوردي استان كردستان از مسئولان كشوري و استاني درخواست كرده بودند كه نسبت به سرنوشت كاني بل بي تفاوت نبوده و براي نجات اين اثر ارزشمند از تمامي ظرفيت هاي در اختيار استفاده كنند.

رئس كانون كوهنوردان استان كردستان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان كرد: اين كانون با همكاري گروه هاي كوهنوردي اين طومار را امضا كرده و بعد از امضا نسخه اي از آن را در اختيار مسئولان كشوري و استاني قرار داده است.

صلاح حقيقان گفت: انتظار مي رود كه به دليل اهميت اين چشمه از يك سو و همچنين نگاه ويژه مردم به آن از سوي ديگر باعث شود كه مسئولان در خصوص اقدامات انجام شده براي تخريب و نابودي آن برنامه ريزي بهتري داشته باشند.

در كنار اين موضوع مديركل حفاظت محيط زيست كردستان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش هاي ديگري براي پيگيري اين موضوع از سوي نمايندگان مردم كردستان در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: براي پيگيري هر چه بهتر اين موضوع مستندات لازم در اختيار نمايندگان قرار گرفته است.

ناصح قادري بيان كرد: اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان طی نامه ای گزارشی مفصل از وضعیت چشمه بل و اقدامات استانی و ملی از سوی استانداری و محیط زیست کردستان و گروه کاری نجات بخشی چشمه بل را به فراکسیون نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وي ادامه داد: در این نامه با توجه به نابودی کانی بل در اثر آبگیری سد داریان از نمایندگان استان کردستان خواسته شده است با توجه به جایگاه قانونی آنها جهت جلوگیری از نابودی و دفن این میراث ارزشمند تمام توان خود را بکار گیرند.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان كردستان بيان كرد: شرح تفصیلی وضعیت چشمه بل و جایگاه اقتصادی، فرهنگی آن در منطقه، تشکیل گروه کاری نجات چشمه بل به دكتر مختار هاشمی، اقدامات این اداره کل در کنار مقامات استانی همچون شخص استاندار و معاون هماهنگي امور عمرانی جهت جلوگیری و نابودی چشمه، نادیده گرفتن مهندسی ارزش در طرح سد، از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری منحصر بفرد منطقه، از بین رفتن بسیاری از هویتهای محلی، اجتماعی و فرهنگی از مهمترین بحثهای این نامه بوده است.

وي با اشاره به ديگر جزئيات اين گزارش كه در اختيار نمايندگان مردم كردستان در مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است، عنوان كرد: در این نامه به حضور مردم، نهادهای اجتماعی، سمن های زیست محیطی در کنار دولت مردان استانی برای نجات چشمه تاریخی و ملی بل اشاره شده است و به دلیل مطالبه عموم مردم استان به عنوان یک حق زیست محیطی خواستار ورود صریح و یاری نمایندگان از طریق مراجع حقوقی و قانونی در نجات چشمه بل شده است.

گفته مي شود كه يكي از برنامه هاي سفر معاون اول رئيس جمهور در جريان سفر به استان كرمانشاه بازديد هوايي از موقعيت كاني بل است و در همين دليل نيز شماري از مديران استاني امروز براي حضور در جلسات مرتبط با اين موضوع به استان كرمانشاه سفر كرده اند.

بدون شك تلاش براي حفاظت از آثار ملي و همچنين ظرفيت هاي طبيعي و گردشگري در استان كردستان بايد به عنوان يك اولويت در دستور كار نمايندگان مردم استان در مجلس و ساري مسئولان كشوري و استاني قرار گيرد كه در همين راستا و با توجه به جايگاه و اهميت كاني بل انتظار مي رود كه توجه به اين مهم از حالت شعاري خارج شده و متوليان امر چاره اي براي حفظ اين اثر ارزشمند بيانديشند و براي نجات آن تلاش كنند.