گردشگران فضایی

دولت روسیه از توقف پروژه سفر گردشگران فضایی به ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با گذشت چند سال از اعلام آغاز برنامه‌ریزی برای اعزام گردشگران فضایی به ماه توسط روس‌ها، آژانس فدرال فضایی روسیه از توقف کامل اجرای این پروژه خبر داد.

به گزارش کانادین پرس‌، در قالب این طرح قرار بود در سال 2017 یا 2018 در سفری 10 روزه گردشگران فضایی با استفاده از فضاپیمای روسی «سایوز» با پرداخت هزینه‌ای حدود 150 میلیون دلار راهی ماه شوند، اما حالا آژانس فضایی روسیه اعلام کرده که به دلیل هزینه بالای اجرای این پروژه و عدم اطمینان از سودآوری اجرای آنرا متوقف کرده است.

توقف این برنامه در شرایطی صورت می‌گیرد که پروژه گردشگری فضای «ریچارد برانسون»، میلیارد معروف انگلیس در قالب شرکت «ویرجین گلکسی» با هدف اعزام گردشگران به فضا با یک فضاپیمای هشت نفره طبق برنامه در حال انجام است. در این پرواز مسافران سفری فراتر از جو زمین را تجربه کرده و زمین را از منظری که تنها فضانوردان قادر به دیدن آن هستند، مشاهده خواهند کرد.

تاکنون حدود 750 نفر برای سفر به فضا به عنوان گردشگر فضایی توسط فضاپیمای ویرجین گلکسی با پرداخت مبلغ 250 هزار دلار ثبت‌نام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به «آنجلینا جولی» و «براد پیت»، دو چهره‌ سرشناس هالیوود و «استفن هاوکینگ»، فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور اشاره کرد.

همچنین اعزام گردشگران به فضا با پرداخت 20 میلیون دلار از سال 2006 توسط ناسا آغاز شده که حاصل آن سفر ده‌ها تن به این منطقه بکر و ناشناخته در سال‌های اخیر بوده است.