مرتضی رحمانی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: مهمترین مشکل پیش روی پیشرفت در کویر بین‌المللی مرنجاب جاده دسترسی آسان است که حل آن به یک تصمیم ملی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان در آران و بیدگل، مرتضی رحمانی موحد در جلسه کارگروه بررسی مشکلات مرنجاب افزود: نگاه منطقه‌ای به این کویر زیبا نه تنها اشتباه است بلکه مشکلات را نیز نمی توان با این نگاه حل کرد.گره‌های کوچکی در کار گردشگری منطقه مرنجاب به وجود آمده و سدی را در برابر پیشرفت این منطقه نمونه گردشگری ایجاد کرده است که امیدواریم با مدیریت، همدلی و هماهنگی بیشتر مسئولان رفع شود.

به گفته وی با قرار گرفتن جاده کویر مرنجاب در حوزه راه‌های وزارت راه و شهرسازی می‌توان امیدوار به رفع برخی از عمده‌ترین مشکلات این کویر بکر شد.

رحمانی موحد،گردشگری را موضوعی با ظرافت دانست و گفت: برخورد قهرآمیز و غیرکارشناسی با گردشگران موجب به وجود آمدن ذهنیت منفی و به دنبال آن تبلیغات منفی و وارونه در مناطق گردشگری خواهد شد.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه با اشاره به اینکه جاده کویر مرنجاب با شرایط نامناسب کنونی راه محسوب نمی‌شود و مشخصات فنی راه را هم ندارد، افزود: در شرایط حاضر فقط می‌توان جاده را تا حدودی اصلاح و آن را به تابلو و مسیرنما مجهز کرد.جاده‌هایی مانند جاده مرنجاب که تا کنون در حوزه وزارت راه قرار نگرفته، خارج از حوزه راهداری بوده و وزارت راه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع مرنجاب به ویژه جاده دسترسی آن به یک معضل بزرگ تبدیل شده به طوری که هر ساله شاهد حوادث ناگوار مفقود شدن گردشگران و حوادث رانندگی منجر به فوت تعدادی از گردشگران بوده‌ایم.

وی افزود: همه وظیفه دارند برای رفع مشکل این منطقه تلاش کنند و ضروری است که قبل از انجام هرکار بلند مدتی راهکارهایی کوتاه مدت برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود.

کویر بین‌المللی گردشگری مرنجاب یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری در کشور است که همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و خارج از کشور است. رمل‌ها و نوار ریگ بلند، کارونسرای مرنجاب، چاه دستکن، دریاچه نمک، ارغوانی و چاله‌های سنبک از جمله جاذبه‌های خاص کویر مرنجاب است.