کرمانشاه – خبرگزاری مهر: جولان حفارهای غیرمجاز در اماکن و مناطق تاریخی شهر ریجاب موضوعی است که بومیان این منطقه با اندوه خاصی از آن سخن می گویند اما مسئولین شهرستان موضوع را از اساس تکذیب کرده و انجام هرگونه حفاری برای یافتن اشیاء تاریخی در منطقه را رد می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمانشاه به واسطه میزبانی از تمدن ها و سلسله های گوناگون تاریخی همچنان در گوشه گوشه دشتها و کوهستانهای خود نشانه های بی بدیلی از پیشینه پر مجد و عظمت را در خود حفظ کرده است.

گستردگی، صعب العبور بودن برخی از مناطق تاریخی کرمانشاه، وسوسه انگیز بودن آثار تاریخی بی نظیری که ممکن است هنوز اکتشاف نشده باشند و در بعضی مواقع غفلت از حفاظت این آثار باعث شده است که برخی از سودجویان و سوداگران میراث فرهنگی به تاریخ و تمدن ایران دست درازی کنند.

حفارهای غیر مجازی که هر از چندگاهی از یک دشت و کوهسار سر در می آورند و به امید دست یافتن به پاره ای از تاریخ و سرقت میراثی که جز مردم متعلق به هیچکس نیست، بر قلب باستانی ترین خاکهای استان کرمانشاه تیشه می زنند.

در ماه های گذشته تردد و دیده شدن نشانه هایی از حفار های غیر مجاز در منطقه تاریخی بیستون و دستگیری یک تیم با تجهیزات حفاری خبر ساز شد اما این بار همین مسائل از بخش ریجاب با دارا بودن سابقه ای پربار در ایران قبل و بعد از اسلام به گوش می رسد.

حفاری های غیر مجاز در ریجاب بی رحمانه است

یکی از اهالی ریجاب در همین رابطه تصاویری را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که در آن حفاری های متعددی در گوشه و کنار این منطقه به چشم می خورد که عمیقا آزاردهنده و غیرقابل تحمل است.

عمار صالحی به خبرنگار مهر گفت: ریجاب با توجه به سابقه تاریخی خود دارای اماکن و آثار تاریخی زیادی است که مردم این منطقه علاقه مندی و دلبستگی زیادی به آنها دارند و در واقع گوشه ای از هویت ملی و مذهبی آنهاست.

وی افزود: متأسفانه در چند سال گذشته این آثار تاریخی و اماکن باستانی در ریجاب مورد تاخت و تاز حفارهای غیر مجازی قرار گرفته است که به شکلی بی رحمانه تیشه به ریشه بسیاری از اماکن تاریخی زده و به دنبال پیدا کردن و به سرقت بردن فرهنگ منطقه هستند.

این دانشجوی ریجابی رشته مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: در پاره ای از مواقع میراث فرهنگی با اکیپ های مخصوص خود کاوش هایی را در راستای مطالعه در باب تاریخ و باستان شناسی منطقه انجام می دهند اما در موارد غیر قانونی هم میبینیم که حفارهای غیر مجاز بر اداره کل میراث فرهنگی پیشی گرفته و در مدت کوتاهی بخش زیادی را شخم می زنند.

صالحی تصریح کرد: گاهی اوقات این افراد حتی به املاک شخصی افرادی که گمان می کنند ممکن است چیزی در آن یافت شود رحم نمی کنند و به ناگهان شاهد هستند که قسمتی از مثلا باغ آنها حفاری و سوراخ شده است.

وی گفت: در صورت تداوم این وضعیت شاهد وضعیت ناگواری خواهیم بود.

گزارشی از حفاری غیر مجاز در ریجاب نداشتیم

در همین رابطه خبرنگار مهر با بخشدار مرکزی شهرستان دالاهو گفتگو و از وی در خصوص این تصاویر تأسف بار و اظهارات اهالی ریجاب پرسید که محمدی این ماجراها را تکذیب و هرگونه حفاری در منطقه را رد کرد.

محمدی گفت: در طول مدتی که من در شهرستان مسئولیت دارم گزارشی مبنی بر حفاری غیر مجاز و یا چیزی شبیه به این گزارش نشده و در این زمینه مشکلی نداشته ایم.

وی ادامه داد: تصاویری که شما اشاره می کنید را برای بررسی به کارشناسان دادم اما بعد از بررسی های لازم این مسئله تأیید نشد که حفری های غیر مجازی برای یافتن اشیاء تاریخی و یا چیزی شبیه به آن بوده است. حال اگر اقدام مشابهی در حریم شخصی برخی اهالی منطقه صورت گرفته است از دست رس ما خارج بوده و نمی توان آن را تحت کنترل داشت.

بخشدار مرکزی شهرستان دالاهو همچنین به گشت زنی یگان های حفاظتی میراث فرهنگی در منطقه اشاره کرد و گفت: این گشت ها به صورت مداوم و هفتگی مناطقی از شهرستان که پیشینه تاریخی دارند را مورد پایش قرار می دهد.

اما اهالی ریجاب با سخنان مسئولین این شهرستان موافق نیستند.

محراب مسجد عبدالله بن عمر یک شبه زیر و رو شد

صالحی به خبرنگار مهر گفت: من محل های مربوط به حفاری که تصاویر آنها ثبت و ضبط شده است را با گوگل ارث مشخص کرده و به مسئولین تحویل می دهم تا برای آنها شناسایی اماکن حفاری شده مشخص شود.

وی افزود: مستندات مربوط به این حفاری ها به راحتی قابل چشم پوشی نیست و باید با توجه ویژه به آنها مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به برخورد با عوامل چنین اقداماتی اقدام عاجلی انجام شود.

این بومی شهر ریجاب ادامه داد: حفاری محراب مسجد عبدالله بن عمر نیز از نمونه های این اقدامات یک شبه است که اصلا هیچ کس در خصوص آن پاسخ گو نیست. یک شب ما آمدیم و دیدیم که محراب مسجد کاملا به هم ریخته است بدون اینکه عوامل این حفاری مشخص باشند.

این دانشجوی ریجابی تصریح کرد: ما بسیار خوشحال می شویم که بدانیم این اقدامات حفاری نیست و خطری فرهنگ و تمدن منطقه را تهدید نمی کند اما واقعیت این است که این تصاویر ثبت شده اند و باید در خصوص آن پاسخ گو بود.

خبرحفاری ها قابل بررسی است

نماینده مردم شهرستان اسلام آباد غرب و دالاهو نیز در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: آثار باستانی و ملی باید به بهترین شیوه ممکن مورد حفاظت و حراست قرار گیرند و در این زمینه هیچگونه کوتاهی پذیرفتنی نیست.

وی اخبار مربوط به حفاری در شهرستان ریجاب را قابل بررسی عنوان کرد و گفت: باید این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و اصل ماجرا مشخص شود چرا که میراث فرهنگی در این زمینه جدی است و قانون نیز مجازات های سنگینی در این رابطه پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیگیری های خبرنگار مهر برای گفتگو با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به نتیجه ای نرسید و زمانبندی اعلام شده از سوی این اداره کل به مصاحبه با مسئول این امر منتهی نشد اما خبرگزاری مهر آماده انعکاس توضیحات و جزئیات اخبار مربوط به حفاری های غیر مجاز در ریجاب است.