خودروهای ویژه گردشگری

معاون وزیر صنعت، تجارت و معدن با رد صریح درخواست جامعه تورگردانان برای حذف مالیات واردات خودروهای گردشگری، گفت: واردات خودرو به کشور آزاد است، فقط باید حقوق ورودی آن پرداخت شود.

طرح تسهیل واردات خودروهای گردشگری حدود یک سال و نیم پیش بارایه شد تا با اعمال معافیت مالیاتی در بخش واردات خودروهای مورد نیاز گردشگران که تعداد اولیه آن 2000 دستگاه پیش‌بینی شده بود، راه باز شود، اما گویا  وزیر صنعت، معدن و تجارت با این طرح موافق نبوده است.

پیشنهاد وزیر به جای واردات، ایجاد یک خط تولید برای ساخت این خودروها بوده که برای به نتیجه رسیدن آن شش ماه مهلت خواست؛ طرحی که به باور بسیاری از تورگردان‌ها به استناد صبغه‌ی صنعت خودروسازی ایران، از همین حالا با تردید همراه است.

برای همین، خردادماه امسال معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با رییس گمرگ و سازمان توسعه تجارت وارد رایزنی‌ شد تا واسطه‌ای شوند برای تغییر نظر وزیر، اما حالا پس از گذشت دو ماه از آن دیدار، در شرایطی که اجرای طرح تسهیل واردات خودرو، مطالبه‌ی جدی تورگردانان است، رییس سازمان توسعه تجارت آب پاکی را روی دست آن‌ها ریخت و به خبرنگار ایسنا، گفت: برای اعمال این معافیت مالیاتی، منع قانونی وجود دارد و نمی‌توان هیچ کاری کرد.

او تاکید کرد: این یک قانون است که حقوق ورودی بر کالاهای وارداتی بویژه خودرو، حذف نشود. برای همین اجرای خواسته تورگردان‌ها امکان‌پذیر نیست.

افخمی تصریح کرد: این ممانعت به سوءاستفاده کردن از معافیت مالیاتی و یا احتمال واردات خودروهای متفرقه ارتباطی ندارد، بلکه منع قانونی اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات خودرو آزاد است و تورگردان‌ها می‌توانند خودروهای مورد نیازشان را به کشور وارد کنند، فقط باید پول آن را بدهند.

این درحالی است که برخی نمایندگان مجلس از جمله نصرالله پژمان‌فر معتقدند؛ چنین برخوردی یعنی خواندن فاتحه‌ صنعت گردشگری.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که تامین این خواسته‌ی تورگردانان را مستحق می‌داند، در هم‌اندیشی بخش خصوصی و دولتی که چندین بار چنین مطالبه‌ای از جانب سرمایه‌گذاران و تورگردانان مطرح شد، گفت: چند سال است تورگردانان می‌گویند گردشگران خارجی نمی‌توانند شرایط اتوبوس‌های جاده‌ای موجود در کشور را تحمل کنند. آن‌ها درخواست 500 اتوبوس را مطرح کردند. این پیشنهاد در دولت ارائه شد، اما انتهای کار یک نفر اعلام کرد اقتصاد ما با تأمین این خواسته بهم می‌ریزد پس برای توریست‌ها یک خط تولید در داخل ایجاد می‌کنیم. این یعنی فاتحه، یعنی بعد از این همه سال یک اتوبوس برای گردشگر نداریم.