کنوانسیون جهانی

همزمان با هشتمین جشن راهنمایان گردشگری ضمن برگزاری ۱۵ کارگاه گردشگری گزارشی از نخستین حضور ایرانی‌ها در کنوانسیون جهانی راهنمایان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین جشن راهنمایان گردشگری، همزمان با روز جهانی راهنماها (اول اسفندماه) در مشهد مقدس و با حضور بیش از ۸۰۰ راهنمای گردشگری برگزار می‌شود.

در حاشیه این همایش، کارگاه‌هایی به منظور معرفی بیشتر و بهتر استان خراسان رضوی شکل گرفته که از جمله آنها می‌توان به «گزارش اولین تجربه حضور راهنمایان ایرانی در کنواسیون جهانی راهنمایان» از سوی شرکت‌کنندگان در این همایش، محسن حاجی سعید، مهسا مطهر، مسیح شریف و مجید عرفانیان اشاره کرد.

«جاده ابریشم- جاده ولایت»؛ عنوان یکی دیگر از کارگاه‌هاست. در این کارگاه، دکتر لباف، مدیرکل سازمان گردشگری خراسان رضوی، باستان شناس و محقق و  همچنین خالقی نیا، دبیر همایش جاده ولایت و پژوهشگر  به توضیح درباره معرفی جاده ابریشم در ایران و خراسان بزرگ  و اهمیت آن در ایران به عنوان پیوند میان شرق و غرب. مسیر سفر امام رضا (ع) از مدینه به مرو، دلیل انتخاب این مسیر و ناگفته هایی از این سفر تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌پردازند.

کارگاه «خراسان شناسی، مشهد شناسی وحرم شناسی»   به همت مهدی سیدی، محقق، خراسان شناس و مولف برگزار می‌شود و به توضیح درباره ایران، خراسان بزرگ، پیدایش شهر مشهد و سیر تاریخی حرم امام رضا (ع) می‌پردازد. همچنین مهدی زارعی، کارشناس ارشد توریسم،  مسیر های گردشگری در خراسان رضوی، جاذبه ها و منابع موجود و راه های دسترسی را معرفی می‌کند.

«منابع و جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی» را احمد رونقی، راهنما و پژوهشگر، «منابع و جاذبه های گردشگری خراسان شمالی» را حسین شکرانی و «اکوتوریسم خراسان رضوی»  را محمد علیان، مربی طبیعت گردی و مجری تورهای طبیعت گردی معرفی می‌کند.

«معرفی شعرا و مفاخر خراسان بزرگ، قابلیت‌های گردشگری ادبی و فرهنگی» برعهده دکتر خالق پور،  دبیر کنگره بین المللی امیر علیشیر نوایی و  عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است و بهزاد چوپانکاره، مسئول فرهنگسرای شهر بهشت، پژوهشگر و کارشناس فرهنگ عامه و گردشگری صدا و سیمای استان خراسان به آموزش و آشنایی با آداب و رسوم فرهنگ عامه مردم خراسان(عروسی، عزا، تولد، ختنه سوران، نذرها، باران خواهی و …) می‌پردازد.

«آشنایی با دوربین های مختلف عکاسی، تکنیک‌های عکاسی از آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی»، کارگاه آموزشی محمد رضا لطفی مسئول انجمن عکاسان خراسان و «نحوه ارتباط موثر با افراد مختلف در سفر» کارگاه سلامی،   مدرس دانشگاه و دوره‌های گردشگری است.

«تفسیر میراث در گردشگری» عنوان کارگاه دکتر نکویی صدری است که در آن اصولی مطرح  می شود که یک راهنمای حرفه‌ای باید به آنها مسلط باشد تا تنها به ارائه اطلاعات اکتفا  نکرده؛ بلکه بتواند به عنوان یک مفسر از راز پدیده ها در عرصه گردشگری رمزگشایی کند.

«آشنایی با قوانین و مقررات تورگردانی و بیمه‌های مسئولیت، مدیریت بحران و… در تور از نظر حقوقی»، کارگاه دیگری است که محمدمنظرنژاد، راهنما و مدرس قوانین گردشگری و حمید درودیان، راهنما و مسئول کمیته حقوقی انجمن صنفی راهنمایان استان تهران به اجرای ان می‌پردازند.

طاهره رحیمیان به «معرفی لباس‌های محلی و بافته‌های خاص زنان در میان عشایر و مناطق مختلف ایران زمین» می‌پردازد و «آشنایی راهنمایان با نقش فناوری اطلاعات در تسهیل و ارتقا و بهره وری کار راهنمایان» عنوان کارگاه فرید جواهرزاده، مدرس دانشگاه است.