حلوا گردویی

حلوا گردویی گلستانی‌ها با شماره ۱۱۵۸در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، «ابراهیم کریمی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: حلوای گردویی یا “آغوز حلوا”  یکی از حلواهای سنتی استان به ویژه شهرستان‌های بندر گز و کردکوی به شمار می‌رود.

او افزود: مردم استان در شب‌نشینی‌ها، جشن‌ها (عید نوروز، عید قربان، عید غدیر، شب یلدا و …) جهت پذیرایی و در مراسم‌ عزاداری برای اموات آن را تهیه و طبق رسوم گذشتگان به همراه نان محلی بین وابستگان و همسایه‌ها  تقسیم می‌کنند.

کریمی در اشاره به  مواد  مورد استفاده در حلوای گردویی  گفت: مواد اولیه این حلوا  برنج گرده، مغز گردوی سیاه، کره محلی، شکر و آب است که پس از آماده شدن حلوا، آن را به قطعات کوچک و گرد  تقسیم  و این قطعات را کشتا می‌نامند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد : حلوا گردویی بندرگز و کردکوی به عنوان میراث معنوی(میراث فرهنگی ناملموس) به شماره ۱۱۵۸ در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 حلوا گردویی یکی از سوغات و عناصری  است که موجب جذب گردشگر در استان یا شهرستان می‌شود و در حال حاضر این حلوا یکی از عوامل مؤثر اقتصاد شهرستان بندرگز  محسوب می‌شود.