لالجین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد.

به گزارش ایسنا، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشن جهانی شدن لالجین به عنوان شهر سفال ایران مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: لالجین باید از مقیاس‌های شهر جهانی برخوردار باشد.

وی درخصوص چگونگی جهانی شدن لالجین تصریح کرد: بحث جهانی شدن لالجین از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد به طوری که با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود این شهر به عنوان یکی از کاندیداها برگزیده و موارد مورد نیاز شهر جهانی توسط داوران بین‌المللی یونسکو بررسی شد.

وی ادامه داد: سه هفته پرکار و فشرده با کمک بخش‌های خصوصی و دولتی برای کاندیدا شدن این لالجین به عنوان شهر سفال را پشت سر گذاشتیم و با کسب این موفقیت سرمشقی برای سایر امور داریم.

مالمیر با بیان اینکه داوران بین‌المللی یونسکو در بازدید از لالجین مبهوت ظرفیت و زیبایی این شهر شده بودند، عنوان کرد: امید زیادی برای معرفی شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال داشتیم به طوری که چندی پیش شورای جهانی صنایع‌دستی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر لالجین اقرار کرد.

وی اضافه کرد: داوران بین‌المللی یونسکو مواردی همچون میزان فروش، معرفی محصولات در سطح جهان، شیوه‌های تولید، حضور در نمایشگاه و تبدیل شدن به برند جهانی را از مبناهای داوری خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام گرفته موفق به کسب عنوان مهم جهانی شدن شهر لالجین شدیم که حفظ آن مهمتر است، یادآور شد: باید از این افتخار به دست آمده، دستاوردهای خوبی کسب کنیم.

مالمیر در پاسخ به نگرانی برخی در خصوص لطمه خوردن فرهنگ با تحقق این امر، گفت: این افتخار بزرگ می‌تواند به تقویت پایه‌های فرهنگی صنایع‌دستی کمک شایانی کند به طوری که براساس دستورالعمل باید دبیرخانه‌ای در شهرهای جهانی شده، دایر شود که در شهر لالجین نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: دبیرخانه موظف است سالانه در نشست صنایع‌دستی گزارش وضعیت روند تغییرات در شهر لالجین را ارائه دهد. همچنین ترویج، آموزش و مهارت از دیگر وظایف مهم این دبیرخانه است.

مالمیر استفاده و تعامل با شهرهای جهانی  را یکی از مهمترین اموری دانست که در دستور کار دبیرخانه قرار می‌گیرد و افزود: می‌توانیم از تجارب شهرهای دیگر در راستای موفقیت‌های بیشتر استفاده کنیم.

وی، تقویت فضاهای آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت، تهیه کتب آموزشی و مهارتی، برگزاری سمینارها و همایش‌ها و … را از دیگر وظایف دبیرخانه دانست و تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش صادرات و تجارت تقویت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در لالجین، این شهر را به برند جهانی تبدیل کرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود در شهر سفال، یک میانبر برای جهان شدن لالجین بود.

وی یکی از راه‌های گسترش صادرات را توسعه برند دانست که خوشبختانه با کمترین هزینه‌های ممکن و ثبت جهانی موفق به انجام این کار شدیم، تصریح کرد: اکنون لالجین به عنوان شهر جهانی معرفی شده است بنابراین باید در مقیاس جهانی عرض اندام کند.

مالمیر، وجود پتانسیل‌های خوب در کارنامه لالجین را در ثبت جهانی این شهر موثر دانست و عنوان کرد: لالجین باید از زیرساخت‌های شهر جهانی برخوردار باشد.

وی پایداری و ماندگاری مواد اولیه، شیوه تولید، نوآوری و تنوع بالا در تولیدات را از جمله عوامل موثر در ثبت جهانی لالجین عنوان کرد و یادآور شد: یکی از عواملی که هنر اصیل سفال لالجین را تهدید می‌کند، وجود آثار غیرایرانی و چینی است بنابراین باید کاری کرد تا وجود این آثار در فروشگاه‌های شهر زشت و غیرفرهنگی جلوه کند.

مالمیر عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی لازم برای مقابله با این پدیده زشت صورت گیرد که تحقق این مهم به ورود دستگاه‌های مربوطه بستگی دارد.

وی بیان کرد: گرچه آثار غیرایرانی ممکن است سودهایی زودگذر در پی داشته باشد اما به طور حتم به آثار اصیل شهر لالجین آسیب می‌زند پس باید تدابیر لازم برای مقابله با این آثار اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم زیاد مسافران در شهر لالجین در تعطیلات عیدفطر نشان داد که سفال‌های ساخت داخل ارزشمندتر از کالاهای خارجی است بنابراین جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مالمیر با اشاره به اینکه عدم آشنایی با بازاریابی و قانون کار و چگونگی نوآوری از جمله مشکلاتی است که واحدهای تولیدی کوچک شهر لالجین از آن رنج می‌برند، ادامه داد: با توجه به عدم آشنایی واحدها با این مشکلات، دلالان تولیدات آنها را با سود کم خریداری می‌کنند بنابراین تا جایی که ممکن است باید تولیدکنندگان را با بازار آشتی دهیم چرا که هنوز بسیاری از بزرگان تولید به این نتیجه نرسیده‌اند تبلیغات سرمایه‌گذاری است نه هزینه!

وی افزود: اگر آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شود می‌توان تولیدکنندگان را توانمند کرد به طوریکه کارها و تلاش‌های زیادی برای مطرح شدن لالجین در این چند ماه صورت گرفته که یکی از مهمترین فاکتورهای لالجین، برند آن است که باید از آن به نحو مطلوب و بدون حضور دلالان و واسطه‌ها استفاده کرد.

مالمیر تعداد واحدهای تولیدی لالجین را هزار واحد دانست که شش درصد از سهم شاغلان استان را هنرمندان صنایع دستی تشکیل می‌دهند و عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی و ارزش‌افزوده نقش مهمی در توسعه اقتصاد استان دارد به طوری که برای توسعه صادرات و در نتیجه اقتصاد گام‌های خوبی خواهیم برداشت.

وی در ادامه به سایر ظرفیت‌های گردشگری همدان اشاره و تصریح کرد: ایجاد خانه‌های بوم‌گردی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستاها از دیگر فرصت‌های مناسب در استان همدان است که می‌توان در جهت افزایش گردشگری از آنها بهره برد.

مالمیر اشاره به اینکه تا کنون دو خانه بوم‌گردی در همدان به ثبت رسیده و 11 مورد دیگر نیز در حال بررسی است، بیان کرد: روستای ورکانه و خانه‌های بوم‌گردی موجود در این روستا فرصتی مناسب برای استان همدان است.

وی در ادامه با بیان اینکه پارسال، سالی سخت برای دولت به لحاظ اعتبارات بود به طوریکه 78 درصد اعتبارات اختصاص یافته به میراث فرهنگی اخذ نشد و این موضوع سازمان را در تنگنا قرار داد، اظهار کرد: با وجود این مشکلات یک میلیارد تومان در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهر لالجین هزینه شد که این رقم برای شهری کوچک بالا بود.

مالمیر با اشاره به اینکه در خصوص اعتبارات سال جدید هنوز موافقت‌نامه‌ای صورت نگرفته است، عنوان کرد: در تخصیص اعتبارات امسال به شهر لالجین نیز نگاه ویژه‌ای خواهد شد چرا که سازمان گردشگری در کاندیدا شدن لالجین برای جهانی شدن ریسک کردند البته ظرفیت‌های موجود در این شهر نه تنها در ایران بلکه در جهان وجود ندارد و با وجود اینکه نُرم شهر جهانی چهار ساله است اما می‌توان آن را حفظ کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در ادامه با اشاره به احداث مخزن موزه منطقه همدان عنوان کرد: پیشرفت پروژه‌های عمرانی نیازمند گذشت سال نیست بلکه اعتبارات می‌خواهد البته مشکلات موجود در راستای احداث موزه تغییرات دولت‌ها بود اما با وجود مشکلات زیاد، از پیشرفت خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: اعتبارات خاصی برای تکمیل این موزه تخصیص خواهد یافت به طوریکه تا کنون هفت میلیارد تومان برای این موزه هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به تپه هگمتانه گفت: تپه هگمتانه نیز یکی از نامزدهای ثبت جهانی است که در سال‌های گذشته به علت مشکلات اعتباری کارهای خوبی در زمینه تملک این مکان انجام نشد اما کاوش و ساماندهی این مکان در دستور کار است البته نگهداری این آثار هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.

مالمیر در بخش دیگری در خصوص استقبال مسافران در تعطیلات عیدفطر از استان همدان گفت: در این ایام همدان به علت جاذبه‌ها و زیرساخت‌های مناسب شاهد حضور تعداد زیادی از مسافران بود هر چند حضور تعداد زیاد مسافر در زمان محدود ارائه خدمات را  با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ استانی برای چند روز نمی‌تواند زیرساخت‌های خود را به طور کامل مهیای استقبال از مسافر کند چرا که بودجه اقتصادی وجود ندارد و این در حالیست که شرایط لازم برای آرامش مسافران هم باید فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف محل‌های اسکان را آماده کردیم و مشکل خاصی در تعطیلات عید فطر از سوی مسافران گزارش نشد.

وی با بیان اینکه برای تعطیلات عید فطر ستاد خدمات سفر استان را با ستاد اسکان در مجتمع عین‌القضات ادغام کردیم، عنوان کرد: 298 هزار و 418 خودروی شخصی وارد استان همدان شده که  در مقایسه با سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان تعداد بازید امکان تاریخی را 504 هزار و 329 مورد دانست که در مقایسه با سال گذاشته 19.5 درصد رشد داشته و عنوان کرد: تعداد اقامت‌کنندگان در تعطیلات عیدفطر در استان همدان 291 هزار و 114 نفر بوده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش یافته است.

وی در پایان در خصوص فاضلاب باغات گنجنامه و سرریزشدن آن در رودخانه نیز عنوان کرد: 120 میلیون تومان برای احداث تصفیه‌خانه این فاضلاب‌ها درنظر گرفته شده است.