مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران گفت: کوه دماوند برای ثبت در فهرست آثار طبیعی جهان هیچ معارضی ندارد، فقط منتظر تأمین اعتباراتی است که در سفر رییس‌جمهور دستور آن داده شد.

دماوند

دلاور بزرگ نیا درباره روند پیگیری پرونده ثبت کوه دماوند در فهرست آثار طبیعی یونسکو به ایسنا، توضیح داد: در سفر رییس‌جمهور به استان مازندران توجه ویژه‌ای به تامین اعتبار و کمک به ثبت جهانی دماوند شد. دماوند برای مطالعات ثبت جهانی و همچنین در بخش ایجاد زیرساخت برای تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری، منتظر محقق شدن این اعتبارات است.

او اضافه کرد: البته برای تامین بودجه از اعتبارات ملی و استانی به منظور ایجاد زیرساخت‌های اولیه از جمله سرویس بهداشتی و نمازخانه در اطراف دماوند، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی همچنین یادآور شد: ایجاد زیرساخت و امکانات در پای کوه خواهد بود، چون ما در ارتفاعات دماوند، حق ساخت و ساز نداریم.

بزرگ‌نیا سپس به ساخت دو کمپ اقامتی در شهر پلور اشاره کرد و افزود: برای پیش‌روی سریع این پروژه با صندوق رفاه نیز هماهنگی‌هایی شده که تسهیلات بدهد تا این کمپ‌های اقامتی در پای کوه دماوند برای استفاده گردشگران و کوهنوردان سریع‌تر آماده شوند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن نیز در محور لاریجان اقداماتی را شروع کرده و در مطالعات مشاور نیز شرح خدمات گردشگری لحاظ شده و یک عرصه ۱۰ هکتاری برای بخش خدمات گردشگری احصاء شده که سرمایه‌گذار هم دارد. اگر چنین پروژه‌هایی به نتیجه برسد، براساس ذائقه گردشگران و کوهنوردان می‌توان در منطقه دماوند خدمات خوبی داد.

کارخانه‌های آب معدنی معارض ثبت جهانی دماوند نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران درباره معارض‌های موجود برای ثبت جهانی این پرونده در یونسکو، گفت: در گذشته معدن پوکه ملار در آن منطقه فعال بود که پارسال بسته شد. کارخانه‌های آب معدنی هم برای ثبت جهانی مزاحمتی ندارند.

پرونده رامسر هم به یونسکو فرستاده می‌شود

وی افزود: این که منطقه‌ای جهانی شود، اصلا به معنای متوقف شدن همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها نیست. ما به دنبال این هستیم که پرونده شهر “رامسر” را با قابلیت ثبت جهانی مطرح کنیم، این پیگیری به معنی متوقف شدن همه فعالیت‌ها و پروژه‌ها نیست، آنها در جای خود باقی خواهند ماند، اما همه باید بدانند با استاندارد و ضوابط ثبت جهانی خود را تطبیق دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در ادامه درباره ناهماهنگی‌هایی که در خدمات‌رسانی به گردشگران و کوهنوردان دماوند وجود دارد، گفت: خوشبختانه در فضای اداری اصلا هیچ تعارضی با استان‌های مجاور، بویژه با استان تهران نداریم. کمیته مربوط کوهستان مستقلا در مازندران شکل گرفته که اعضای آن مشخص است و به شکل تیمی و هماهنگ عمل می شود و فعالیت‌های آن هم باری به هر جهت نیست.

وی ادامه داد: در بخش گردشگری کوهستان اداره کل روستایی مازندارن با دهیاری‌ها و بخشداری‌ها وارد تعامل شده که خیلی خوب هم کار می‌کنند، در حال حاضر فقط لازم است اقدامات آموزشی در مناطق روستایی انجام شود. از سوی دیگر کمیته طبیعت‌گردی استان ارتباط خوبی با دهیارها و بخشدارها برقرار کرده و جالب است بدانید برای این که از توان آنها در گردشگری دماوند استفاده کنیم، داوطلبانه عضو دائمی نشست ماهیانه بخشداران شدم، چون معتقدم تعامل بیشتر به پیشرفت کارها کمک می‌کند.