ابیانه

کارشناسان و کارآموزان دفتر ثبت جهانی کشور برای برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع آخرین رویکردها و دستاوردها در تهیه پرونده ثبت جهانی در ابیانه گرد هم آمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در این نشست سه روزه که در پایگاه میراث فرهنگی  ابیانه برگزار شد کارشناسان دفتر ثبت جهانی روند آماده سازی پایگاه، بافت روستا و تکمیل پرونده ثبت جهانی ابیانه بررسی کرده  و کارآموزان را در جریان این روند قرار دادند.

سید احمد نجیبی مدیر پایگاه ابیانه به معرفی منظر فرهنگی در نخستین نشست به معرفی ابیانه،  ویژگی‌های طبیعی و تاریخی آن پرداخت و به سؤالات حاضرین در این زمینه پاسخ داد.

الهام نیکوگفتار کارشناس دفتر ثبت جهانی نیز در این نشست با اعلام فصل‌های مختلف محتوایی پرونده ثبت جهانی همچون معرفی عمومی، توصیف و تاریخچه، تبیین ارزش های شخص و اصالت اثر، وضعیت حفاظت اثر، برنامه های مدیریت اثر، مونیتورینگ و اسناد و مستندات  به بیان دغدغه‌های کارشناسان ارزیابی یونسکو در ارتباط با هر کدام از این فصل‌ها پرداخت.

 حمید بینایی مسئول فنی دفتر ثبت جهانی به عنوان سومین سخنران، توضیحاتی درباره حساسیت‌های فنی در هرکدام از بخش‌های پرونده ثبت بویژه تعیین عرصه و حریم بر اساس ویژگی‌های مورد نظر ارزیابان یونسکو ارائه و بر لزوم استانداردسازی روند ثبت جهانی از ابتدای امر و آماده سازی همزمان پایگاه، محوطه و پرونده تأکید کرد.

تشکیل هفت گروه کاری مرتبط با هریک از فصل های محتوایی پرونده ثبت جهانی همراه با بازدید های میدانی و تبادل اطلاعات موجود از بافت تاریخی ابیانه و بناهای شاخص آن ، پیاده روی تا زیارتگاه تاریخی هینزا پیاده از دیگر برنامه های این نشست تخصصی به شمار می رود.

این نشست امروز به کار خود پایان می دهد.