قصر شیرین

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: بررسی می‌کنیم که طاق بستان را به تنهایی در اولویت ثبت جهانی قرار دهیم یا محور ساسانی کنگاور تا قصر شیرین را به عنوان یک پرونده زنجیره‌ای ثبت کنیم.

فرهاد نظری به خبرنگار مهر گفت: در حال بررسی هستیم که آیا طاق بستان را به تنهایی در اولویت برای ثبت جهانی قرار دهیم یا اینکه محور ساسانی کنگاور تا قصر شیرین را به عنوان یک پرونده زنجیره‌ای و کریدور تاریخی آماده کنیم چون به جز فارس مهمترین استانی که بیشترین آثار ساسانی را دارد، کرمانشاه است. کرمانشاه و فارس از حیث داشتن آثار تاریخی دوره ساسانی بسیار مهم هستند. اکنون پرونده محور ساسانی فارس آماده است و به زودی آن را به یونسکو می فرستیم.

وی ادامه داد: محور ساسانی کرمانشاه از کنگاور شروع می‌شود. یکی از مهمترین سایت‌های تاریخی سنگی ایران است و بخش دیگر این محور شامل بیستون، طاق بستان، قلعه یزدگر، طاق گرا و مجموعه ساسانی قصر شیرین می‌شود. این آثار را در قالب پرونده زنجیره‌ای به یونسکو پیشنهاد کنیم البته کار سختی است چون محوطه‌ها باید ساماندهی شوند ولی خوشبختانه همه آنها پایگاه دارند مانند پایگاه کنگاور که در حال فعال شدن است. پایگاه طاق بستان و بیستون و پایگاه محور ساسانی غرب استان که فعال هستند.

نظری معتقد است که اگر محور ساسانی کنگاور تا قصر شیرین ثبت شود، در حقیقت آثار تاریخی قطب شرقی و غربی کرمانشاه به‌عنوان مهمترین محورهای دوره ساسانی و تاریخی ایران به ثبت خواهد رسید. بنابراین باید پرونده اصلی آن برای ثبت جهانی آماده شود با این حال اکنون برخی از این آثار به ویژه محور تاریخی فارس، مجموعه ساسانی قصر شیرین و کنگاور در فهرست میراث پیشنهادی یونسکو قرار گرفته‌اند.

نظری گفت: وقتی پرونده محور ساسانی کنگاور تا قصر شیرین به یونسکو ارسال شود، ارزیابان شرایط را بررسی می کنند پس باید این محوطه ها ساماندهی شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی بیان کرد: موضوع مونوریل بلوار طاق بستان که همچنان بلاتکلیف مانده است یکی دیگر از موضوعاتی بود که در سفر معاون میراث فرهنگی به کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه‌ای با معاونت عمرانی استانداری صحبت شد که باید مسیر مونوریل در عمقی احداث شود که هیچ گونه خطر احتمالی برای آثار چه در شکارگاه و یا آثار دیگر نداشته باشد. استانداری کرمانشاه باید مطالعات فنی و تخصصی انجام دهد که نشان دهد که قطار شهری زیرگذر در عمقی حرکت می‌کند که لرزش‌های آن خطر احتمالی برای آثار در طول مسیر ندارد و محل ایستگاه خروجی آن هم خارج از عرصه محوطه تاریخی طاق بستان باید تعبیه شود.

وی افزود: از محوطه باستانی هرسین نیز بازدید کردیم. هرسین در جنوب شرقی کرمانشاه رو به روی بیستون قرار گرفته است اکنون آقای رهبر آنجا حفاری می‌کند. قرار شد درباره ساماندهی هرسین جلساتی تشکیل شود. وضعیت موزه کرمانشاه را هم بررسی کردیم این موزه از دهه ۵۰ بلاتکلیف مانده است. دارای اشکالات اساسی اما قابل رفع است. ساماندهی این موزه جزو اولویت‌های اصلی سازمان قرار گرفت. الان اداره میراث فرهنگی کرمانشاه در بخشی از موزه منطقه‌ای کرمانشاه استقرار دارد. قرار شد این اداره کل خانه‌های تاریخی که در اختیار دارند را شناسایی کنند و سازمان هزینه مرمت آنها را بدهد و به تدریج اداره کل میراث فرهنگی در این خانه ها مستقر شود.