یونسکو

مشاور بین المللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس گفت: ثبت میراث ناملموس تنها هدف یونسکو نیست. اما از آنجا که ثبت موجب رقابت بین کشورها شده، یونسکو به فکر افتاده که روند ثبت‌های جهانی را تعطیل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقش رسانه در ارتقاء سطح آگاهی های عمومی پیرامون میراث فرهنگی ناملموس به مناسبت روز جهانی سوادآموزی، روز دوشنبه ۱۶ شهریور در عمارت تاریخی کوشک برگزار شد.

در این برنامه قرار بود فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گری لوییس هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند، اما با غیبت آنها خانم استر کوییش لاروش مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و ژانت بلیک مشاور بین‌المللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس و مشاور مرکز میراث ناملموس حضور پیدا کرده و درباره موضوع برنامه سخنرانی کردند.

در این برنامه لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: همه ساله در روز ۱۷ شهریور مصادف با ۸ سپتامبر پرچم سوادآموزی را به عنوان یکی از حقوق انسانی یک نیروی ارتقاء دهنده عزت و کرامت و همچنین پایه و اساس جوامع منسجم و توسعه پایدار افراشته می کنیم. ترویج سواد و سوادآموزی باید مهمترین عنصر این سلسله اهداف جدید قرار داده شود. سواد آموزی با توانمند کردن فرد فرد زنان و مردان به پیشبرد اهداف توسعه در تمام زمینه ها کمک می کند.

وی گفت: از دیدگاه یونسکو سواد یک حق انسانی، اساس یادگیری مادام‌العمر، همانند فرهنگ یک نیروی محرک مهم برای توسعه پایدار است. رویکرد یونسکو حمایت از ترویج سواد و محیط های سوادآموزی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از یادگیری همیشگی و توجه به سوادآموزی در برنامه‌های ملی و بین المللی است.

لاروش ادامه داد: میراث فرهنگی ناملموس نقش مهمی در حمایت و ایجاد پایگاه های دانش ایفا می کند. یونسکو به چگونگی روش های فراگیری، مهارت‌های سوادی توسط کودکان نوجوانان و جوانان علاقه مند بوده و با آموزگاران برای ایجاد محیط های آموزشی حامی سواد آموزی که جنبه های فرهنگی را در نظر می گیرند همکاری می کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو گفت: درک فرهنگ‌های محلی و میراث فرهنگی ناملموس جوامع، عنصری بسیار مهم در طراحی و اجرای برنامه های موثر سواد آموزی است. بنابراین برای من مایه خرسندی است که مرکز مطالعات منطقه ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در این روز جهانی به برگزاری کارگاه یک روزه درباره نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی در زمینه میراث فرهنگی ناملموس اقدام کرده است. رسانه ها نقش بسیار مهمی نه تنها در ترویج سواد آموزی بلکه در ترویج و حفظ میراث فرهنگی ناملموس ایفا می کنند.

مردم میراث ناملموس را مستند کنند

در ادامه این برنامه خانم ژانت بلیک مشاور بین المللی یونسکو در حوزه میراث ناملموس به زبان فارسی سخنرانی کرد و گفت: سواد بیشتر از خواندن متن مهم است. میراث فرهنگی ناملموس نه فقط در سیاست گذاری فرهنگی بلکه در سیاست گذاری مربوط به توسعه نقش دارد. امروز یک کارگاه آموزشی برگزار شده است آن هم برای رسانه ها که مخاطب مهم دارند. شما رسانه ها می‌توانید به همه درباره میراث فرهنگی اطلاع رسانی کنید. می توان فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره میراث ناملموس ساخت و به جوامع محلی آن را انتقال داد. امیدواریم که این دوره‌های آموزشی در شهرهای دیگر نیز برگزار شود. برخی از کشورها کلاسهای مجازی را شروع کرده‌اند و همه به منابع آنها دسترسی دارند. شما هم می‌توانید چند منبع مناسب برای پاسداری از میراث ناملموس و آموزش مربوط به آن را در اختیار مردم قرار دهید.

بلیک ادامه داد: کار دیگر پاسداری از میراث ناملموس مستند سازی است. مردم می توانند بدون تکیه بر دولت، میراث ناملموس را مستند کنند. البته در آرشیو صداوسیما اطلاعات خوبی هست. سعی کنید که سازمان های غیر دولتی نیز در این زمینه فعالیت کنند. در یک کشور آفریقایی، آموزش‌های میراث ناملموس به کودکان باعث شده که آنها دوباره به مدرسه و آموزش و سواد ترغیب شوند.

وی افزود: بودجه همیشه لازم است ولی امیدواریم بودجه برای این فعالیت‌ها از سوی دستگاه های خصوصی و دولتی تامین شود. اگر شما میراث ناملموس را بزرگ و ارزشمند کنید، شرکت‌های خصوصی از آن حمایت می کنند. به عنوان مثال شرکتی مانند هیوندای اکنون در ژاپن و کره از میراث ناملموس حمایت می کند.

برگزاری نشست تخصصی در قشم

وی گفت: در دنیا بین دولت ها همیشه موضوعات سیاسی مطرح بوده است. برای رسانه‌ها نیز سیاست بسیار اهمیت دارد منتهی اکنون سیاست کشورها به سمت ثبت میراث ناملموس گرایش پیدا کرده است. در صورتی که هدف از ثبت جاذبه های میراث ناملموس، عضویت کشورها در کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده است و در واقع ثبت میراث ناملموس تنها هدف یونسکو نیست. ولی کشورها در حوزه ثبت رقابت می کنند به همین دلیل است که یونسکو به این فکر افتاده که روند ثبت را تعطیل کند.

در ادامه یدالله پرمون رئیس مرکز میراث ناملموس تهران کارگاه آموزشی نقش رسانه در ارتقاء سطح آگاهی های عمومی پیرامون میراث فرهنگی ناملموس را برگزار کرد. همچنین بیان کرد که تا یک ماه دیگر نشست تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و پیدا کردن راهکارهایی برای پاسداری از آن را در جزیره قشم با حضور مهمانان بین المللی برگزار خواهند کرد.