مکان تاریخی

دو اثر شهر تاریخی شوش در استان خوزستان و منظر فرهنگی روستای تاریخی میمند کرمان سیزدهم تیر وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند اما نه مقام مسئولی این اتفاق را تبریک گفت و نه روزنامه ها به آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، کافی است کلیپی ساخته و یا مرگ بازیگری شایع شود، آن وقت است که خبر و کلیپ چنین وقایعی در رسانه های مجازی بازتاب گسترده ای خواهد داشت حتی اگر مرگ بازیگری تنها در یکی دو رسانه مجعول آمده باشد تا فردای آن روز رسانه ها و روزنامه ها در تیتر اخبار خود درباره آن مطلب نوشته، تکذیب کرده و یا آن را رد می کنند.

همین چند روز پیش تیم ملی والیبال توانست به پیروزی های مختلفی دست پیدا کند و تیم ملی فوتبال ایران با رقم های میلیونی سرشکسته از میدان بیرون آمد. این اتفاقات خوب و بد ماهها ذهن رسانه های ایرانی را درگیر می کند حتی دعوای لفظی دو بازیکن مدتها تیتر رسانه ها می شود.

قلعه شوش

شادی مردم ایران برای برد یک تیم ملی در خیابان ها به حدی زیاد بود که عکاسان و فیلمبرداران و خبرنگاران را دور خودشان جمع کردند اما روز سیزدهم تیر ماه در شهر بن آلمان و در کمیته میراث جهانی یونسکو، منظر فرهنگی تاریخی روستای میمند در کرمان و شهر تاریخی شوش در استان خوزستان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند به این معنی که اکنون کشورهای جهان مطلع شدند که ایران دارای آثار جهانی و تاریخی است و به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان شناخته شد از همه مهمتر رسانه های خارجی به بازتاب این خبر پرداختند و اعلام کردند که شهر شوش یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان است.

اما در طول دو ، سه روز گذشته غیر از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی برخی از رسانه هایی که هنوز صفحه میراث و گردشگری شان پابرجاست،  اخبار این حوزه بازتابی در رسانه های داخلی ایران نداشت. نگاهی کوتاه به صفحه یک روزنامه ها نیز موید این موضوع است. هیچ رسانه ای تیتر یک خود را به این اتفاق جهانی اختصاص نداد در این میان سریال پایتخت و اظهارنظر ها درباره آن جزو خبرهای صفحه یک رسانه ها بود اما خبری از جهانی شدن شوش و میمند در تیتر اخبار قرار نگرفت و تنها یک روزنامه به این موضوع پرداخت.

در سازمان میراث فرهنگی نیز تنها پیام تبریک متعلق به رئیس این سازمان بود آن هم به همکاران خود. مسئولان پرونده های این آثار تاریخی اکنون در شهر بن آلمان هستند و به هیچ تماسی پاسخ نمی دهند تا مشخص شود برنامه آنها برای برگزاری جشن ملی چیست.

در این مواقع معمولا برای جهانی شدن آثار تاریخی در فهرست یونسکو جشنی در سطح ملی گرفته می شد اما زمانی که سال گذشته شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان جهانی شد؛  جشنی در سطح استان برای آن برگزار کردند امسال اما هیچ خبری از جشن هم نیست! شاید دیگر میراث جهانی ایران دغدغه نیست.