کاخ پاسال

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفت: ثبت اضطراری برای مکان‌هایی است که از قلم افتادگی به معنای تاریخی دارد نه ساختمانی که رها کردید و حالا فکر می‌کنید باید ثبت شود!

رجبعلی خسروآبادی درباره تعلل اداره کل میراث فرهنگی تهران در ثبت اضطراری کاخ پاسال به خبرنگار مهر گفت: زمانی تپه‌ای را دقت نکردید و گمانه‌ای برای آن زده شده و متوجه شدید تپه، باستانی است. از دید من باید این تپه ثبت اضطراری شود چون هیچ گمانی به اینکه چنین چیزی هست، وجود ندارد.

خسروآبادی ادامه داد: برای اینکه از تخریب جلوگیری کنید و دخل و تصرف در آن نشود، باید حصاری و حفاظی برای آن تعریف کنید و از لحاظ قانونی با ثبت اضطراری یک حصار موقت برایش ایجاد کنید. اما این ساختمان که ۵۰ سال بیشتر عمر ندارد را نمی‌توان گفت باید ثبت اضطراری کرد. این کار را انجام دهیم که چه اتفاقی بیفتد؟ می‌خواهد چه چیزی تصورسازی شود؟

کاخ پاسال

خسروآبادی گفت: من زیاد مطمئن نیستم دوستانی که در این باره حساسیت به خرج می‌دهند؛ حساسیت فرهنگی داشته باشند. برخی از حساسیت‌ها غیر فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران افزود: مطالب دیگری پشت برخی از این مطالب گفته می‌شود که آدم احساس می‌کند آنها بیشتر اصل است تا حوزه فرهنگ. با اینحال کارشناسان ما منتظر صدور حکم قضایی هستند تا با ورود به این خانه مستندات لازم را برای تهیه پرونده ثبتی جمع آوری کنند و ببینند که آیا این خانه ضابطه های ما را برای ثبت دارد یا نه.

مالک فعلی خانه تاریخی پاسال قصد دارد تا این بنا را تخریب کرده و به جای آن در خیابان جردن برج تجاری بسازد. این خانه بزرگترین خانه تاریخی در تهران است.