بناهای تاریخی روستای هدف گردشگری «تینوج» در خلجستان استان قم مرمت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری ایسنا، روستای هدف گردشگری تینوج با آثاری تاریخی مانند آب‌انبار، پل و کاروانسرای «تینوج» باقی‌مانده از دوره‌ی صفوی مورد توجه مسوولان اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان قم قرار گرفته است.

کاروانسرای «تینوج» در این روستا که در سال‌های گذشته، در مسیر رفت‌وآمد حیوانات اهلی روستای تینوج (روستای هدف گردشگری) بوده و هر روز به تخریب و نابودی نزدیک می‌شد، نخستین اثر برای مرمت در این روستا است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: سکوی سنگی و طاق‌های بنای آجری کاروانسرای «تینوج» که در کنار بافت مسکونی روستا قرار دارد، به‌مرور زمان و به‌علت داشتن جرز، آسیب دیده‌اند. در فاز نخست مرمت این کاروانسرا، مرمت و احیای سکوی سنگی و پر کردن جرزها در این بنای تاریخی در دست انجام است.

عمار کاووسی با بیان این‌که 30میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی برای این مرحله از سامان‌دهی بنا اختصاص یافته است، افزود‌: در این مرحله، بخش دوم کار تخلیه‌ی نخاله‌های ساختمانی و کود‌های حیوانی از این بنای تاریخی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌سند این کاروانسرا که نهم اردیبهشت‌ماه 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، در اوایل دوره‌ی پهلوی اول و اواخر دوره‌ی قاجار به نام «اداره‌ی اوقاف و صنایع مستظرفه» زده شد‌؛ اما پس از جدا شدن دو سازمان «میراث فرهنگی» و «اوقاف و امور خیریه» از یکدیگر، هر دو مدعی بودند که این ملک به آن‌ها متعلق است. پس از پیگیری‌های حقوقی،‌ دادگاه به نفع اداره‌ی اوقاف رأی داد‌. البته پس از جدا شدن این دو سازمان از یکدیگر، اداره‌ی میراث فرهنگی استان قم برای مرمت و ثبت ملی این اثر اقدام کرد، تا امروز که سند این کاروانسرا‌ به نام اداره‌ی اوقاف و امور خیریه استان قم شده است‌.

پیش از این، در 14 دی‌ماه 1390 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم درباره‌ی این کاروانسرا که آغل گوسفندان شده بود، به خبرنگار ایسنا گفته بود: در سال‌های 1384 و 1385، 30میلیون تومان برای مرمت کاروانسرای تاریخی، هزینه شد که این اعتبار صرف جمع‌آوری نخاله‌ها‌، کودهای حیوانی و زباله‌های داخل سرا‌ و همچنین سبک‌سازی، ‌مرمت‌، ایزولاسیون و آجرفرش بام کاروانسرا شد.

عمار کاووسی افزوده بود: کاروانسرای «تینوج» در روستای تینوج می‌تواند هر نوع تغییر کاربری فرهنگی را بگیرد‌؛ اما نباید انبار علوفه یا مکانی برای نگهداری حیوانات باشد‌. در این زمینه، بخش حقوقی در حال مکاتبه با اداره‌ی اوقاف استان قم است.