زیتون

کلنگ ساخت دهکده گردشگری زیتون عصر پنجشنبه توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت رویش مرتفع زیتون دراین باره گفت: این دهکده به مساحت 72 هکتار است که قرار شده در یک طرح پنج ساله بوستان جنگلی کروکودیل در آن احداث شود.

حامد حجازی افزود: این بوستان مجوز پرورش 10 هزار راس کروکودیل را دارد که در مرحله نخست یکهزار راس کروکودیل برای پایلوت پرورش داده می شود.

وی هدف از راه اندازی این بوستان را جلوگیری از انقراض نسل این حیوان که با آب و هوای قم سازگار است، برشمرد و تصریح کرد: بوستان کروکودیل در جهان یکی از پرجاذبه ترین مراکز برای جذب گردشگر است که اکنون در قشم بوستانی با 40 راس کروکودیل فعال است.

مجری ساخت دهکده گردشگری زیتون با بیان این که بخش شیلات دهکده با 72 هزار ماهی کپور در حال فعالیت است، گفت: راه اندازی این دهکده موجب اشتغال مستقیم 50 نفر شده است و در صورت راه اندازی کامل دهکده زیتون تا 600 نفر به صورت مستقیم در این مکان مشغول به کار می شوند.

به گفته حجازی، در قسمت گلخانه این دهکده 32 نوع بذر گل و میوه از آکادمی کشاورزی چینی وارد شده است که پس از مرحله آزمایشی، گیاهانی که با محیط سازگاری داشته باشد، به مرحله تولید می رسد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشت و صنعت رویش مرتفع زیتون، بخش دیگر این دهکده کشاورزی را باغ پسته با مساحت 13 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: باغ پسته این مزرعه احیا و اصلاح شده که تا سه سال آینده به محصول می رسد. همچنین 14 هزار اصله درخت جدید برای فضای سبز غرس شده است و آبیاری آن به صورت قطره ای انجام می شود.

وی، شهربازی، بازارچه، فضای فرهنگی، مسجد، کتابخانه و رصدخانه، هتل و مجموعه ورزشی را از دیگر بخش های دهکده کشاورزی و گردشگری زیتون برشمرد.(ایرنا)