قم

«مهمترین جاذبه استان قم حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران است که طبعا دیگر جاذبه‌های گردشگری استان مانند کویر قم را که ظرفیت خوبی به‌ویژه برای گردشگران خارجی است، تحت‌الشعاع قرار داده است.»

عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا بیان کرد: اماکن تاریخی، کاروانسراهای مختلف و امامزاده‌ها که از لحاظ معماری مربوط به دوره‌های قدیمی هستند در این استان وجود دارند که ناشناخته مانده‌اند. این مکان‌ها تجهیز شده‌اند و معمولا اهالی خود استان از آن بسیار استفاده می‌کنند و عمدتا گردشگران و زائران عرب در این بخش‌ها تردد بسیار دارند.

او اضافه کرد: علاوه‌بر اقامتگاه‌های رسمی که تعداد آن‌ حدود هشت هزار و 500 تخت در استان است، در حال تجهیز و آماده کردن حدود 500 مدرسه و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی، اماکن عمومی مانند سالن‌های ورزشی، امامزاده‌ها و مساجد هستیم تا در صورت نیاز و در مواقع اضطراری از آنها استفاده کنیم.

رضایی افزود: در عین حال 14 بوستان به عنوان محلی برای کمپ مسافران و زائران در نظر گرفته شده است. برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان علاوه‌بر سایت اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی و دیگر سازمان‌ها توسط ادارات مختلف در حال تهیه نقشه و بروشور نیز هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان قم ادامه داد:‌ اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز توسط جوانان هلال احمر، ایستگاه‌های مربوط به این کار و دیگر ارگان‌ها صورت می‌گیرد و معمولا بروشورها و نقشه در ابتدای ورودی شهر به مسافران توزیع می‌شود ضمن اینکه اطراف حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران هم مراکزی پیش‌بینی کردیم تا اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد. همین‌طور اطلاع‌رسانی از طریق هتل‌ها و اماکن اقامتی بین راه‌ها نیز صورت می‌گیرد.

رضایی درباره جذب مسافران عبوری این استان گفت: در بین راهها مجتمع‌های خدماتی- رفاهی خوبی داریم و طبعا مسافران هم از این مراکز استفاده می‌کنند که تبلیغات محیطی در آن به خوبی انجام می‌شود و امکان خدمات‌دهی و پذیرایی از مسافران فراهم است و معمولا استان ما از این لحاظ در رده اول قرار می‌گرفته است. در عوارضی قم-تهران و ابتدای قم-کاشان نیز خدمات لازم و اطلاع‌رسانی توسط ارگان‌های مختلف صورت می‌گیرد و نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی که احداث شده‌اند آماده ارائه خدمات هستند و ما نیز بازدیدهای نظارتی در این زمینه را تشدید می‌کنیم.