آبگرم‌های قزوین

استاندار قزوین در دیدار مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی تاکید کرد: ارزش اقتصادی آبگرم‌های قزوین بالاتر از چاه‌های نفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه قزوین، «مرتضی روزبه»، استاندار قزوین در دیدار با مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی با بیان این مطلب که یکی از اولویت‌های استان در برنامه ششم توسعه توجه به بخش گردشگری است، اظهار کرد: تدوین طرح جامعه گردشگری استان از جمله اقداماتی است که در جهت رونق اقتصادی این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار قزوین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان قزوین افزود: این استان آمادگی دارد تا در بخش تاریخی و طبیعی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جهت توسعه گردشگری و ایجاد فضاها و مکان تفریحی و گردشگری مشارکت کند.

روزبه وجود دو آبگرم با ویژگی‌های درمانی خاص در قزوین را یکی از این ظرفیت‌های گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته به توسعه و پتانسیل گردشگری این بخش توجه نشده است، در صورتیکه به جرات می‌توان گفت ارزش این آبگرم‌ها حتی از چاه نفت هم بالاتر است.

استاندار وجود اماکن مذهبی از جمله امام‌زاده حسین(ع) و مقبره چهار انبیا را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان معرفی و تصریح کرد: در معرفی این بناها و اماکن مذهبی خوب کار نشده است و این در حالی است که در هیچ جای کشور آرامگاه چهار پیامبر در یک مکان وجود ندارد.

وی ادامه داد: استان قزوین ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بخش گردشگری دارد که برای شکوفایی و بهره‌برداری از آن باید برنامه داشت.

روزبه در پایان تاکید کرد: یکی از شروط توسعه بخش گردشگری تغییر نگاه‌ها و رویکردهای گذشته است و امروز در استان قزوین این تغییر در حال شکل گیری است و انسجام و همفکری و همراهی خوبی در استان به‌وجود آمده است.

آقازاده – مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی – نیز در این دیدار گفت: با توجه به ظرفیت‌‎های موجود در استان قزوین و سابقه و قدمت این شهر به نظر می‌رسد درآمد گردشگری می‌تواند از درآمد نفت نیز بیشتر باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در این بخش در استان قزوین توضیح داد: این برنامه‌ها شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی را راغب کرده است تا همکاری بیشتری در جهت توسعه فضاهای گردشگری و تفرجگاهی با قزوین داشته باشد و سرمایه گذاران بخش خصوصی را جهت اجرای پروژه‌های متعدد معرفی کند.

به گزارش ایسنا، مجتمع آب درمانی ارشیا در آبگرم خرقان، چشمه‌های آب معدنی سلطان بلاغ، آب ترش، آب لرزان، کش آباد، اسبمُرد، هفت چشمه زوارک، هفت چشمه آوج، کسن بقین، آبگرم یله گنبد چشمه‌های آبگرم با خواص درمانی استان هستند.

چشمه آبگرم خرقان (ارشیا) در فاصله 95 کیلومتری جاده قزوین – همدان قرار دارد و آشامیدن مقداری از آب این چشمه در عفونت‌های دستگاه گوارش از قبیل سوء هاضمه ناشی از ضعف قواء توأم با یبوست، احتقان و تشمع کبدی نیز مفید است.