سفر

کتاب« سفر و گردشگری کم شتاب» نوشته ژانت دیکینسون و لس لامسدن، توسط مهرناز شفیعیان و حمیدرضا پوربرات ابوزیدآبادی ترجمه و چاپ اول آن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری در برخی از کشورها اگر چه همراه با تکنولوژی به سرعت در حال رشد و پیشرفت است اما بسیاری از گردشگران تمایل دارند تا سفر و گردشگری را با شتاب کم پیش ببرند از وسایل حمل و نقلی که سریع آنها را به مقصد می برد،  استفاده نکنند و از مسیر سفر لذت ببرند. بسیاری می پسندند که اگر به مناطق دیدنی محدودی می روند تمام زوایایی آن را با خیالی آسوده و بدون دغدغه ببینند نه اینکه در یک روز به چندین نقطه سفر کنند و در هر کجا تنها چند دقیقه متوقف شوند. در کتاب سفر و گردشگری کم شتاب به این موضوعات پرداخته شده است.

در فصل اول آن با عنوان ظهور سفر کم شتاب، سیستم گردشگری، روندها و اثرات محیط زیستی گردشگری بررسی شده و در فصل دوم به پیامدهای حمل و نقل بر گردشگری، فقرزدایی، سیاست های بین المللی و ملی در رابطه با تغیبیرات اقلیمی، راهبرد گردشگری کم کربن پرداخته شده است.

اما در فصل سوم نیز گردشگری، حمل و نقل و محیط زیست و دیدگاههای نظری در این ارتباط مورد بررسی قرار گرفته و در فصل چهارم به عناصر اصلی سفر کم شتاب پرداخته شده است.

گردشگری ریلی، پیاده روی، دوچرخه سواری، گردشگری با اتوبوس، سفر دریایی از دیگر بخش های این کتاب است و در نهایت نویسندگان کتاب به آینده نگری گردشگری کم شتاب پرداخته اند.

در مقدمه این کتاب آمده است: داستان ترجمه این کتاب طولانی است. اواخر آذرماه آرش نورآقایی، رئیس انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری کشور در یکی از گردهمایی های سه شنبه انجمن های صنفی راهنمایان استان تهران، ضمن اشاره به توانایی ها و پتانسیل های راهنمایان، آنها را به فعالیت بیشتر در زمینه علمی دعوت کرد. وی پیشنهاد ترجمه یک کتاب در زمینه گردشگری با موضوعی کمتر شناخته شده از زبان انگلیسی به فارسی را مطرح کرد.

با پیگیری های مکرر او دانش آموختگان کارشناسی ارشد گردشگری و راهنمایان دست به دست دادند تا بعد از فراز و نشیب های بسیار کتاب حاضر به دست مخاطبان خود برسد. این کتاب حاوی نکات جدیدی است که در ایران تا حدود زیادی مغفول مانده و توجه به این موضوع می تواند  برای آینده گردشگری کشور سودمند باشد.

در فصل چهارم این کتاب نیز ضمن اشاره به ریشه لغوی اصطلاح کم شتاب آمده است: سفر کردن با آهنگ آهسته و برقراری ارتباط در طول مسیر سفر، امر جدیدی نیست. پیش از استفاده گسترده از خودروها و سفرهای هوایی، بخش عمده ای از گردشگری به شکل کم شتاب صورت می گرفته و دلیل آن، وابستگی به شیوه های حمل و نقلی بود که به واسطه محدودیت سرعت، سفرها را به مسافت های کوتاه  در طول یک روز محدود می کرد. زمانی مسافرت به طور پیاده، با اسب، الاغ یا کالسکه تنها شیوه های سفر زمینی بودند. البته هنوز هم به صورت محدود از حیوانات برای حمل و نقل در گردشگری استفاده می شود. در گذشته استفاده از رودها و خطوط ساحلی قابل کشتیرانی نیز مرسوم بود. در فصل ۹ درباره این موضوع بحث خواهد شد.

به عبارتی سفر کم شتاب بازبینی در شیوه سفری است که در گراند تورها جنبه ای آرمان گرایانه داشت. گراند تور، دوره ای بود که در آن اغلب سفرها به صورت محلی صورت می گرفتند و فقط ثروتمندان از عده صرف وقت و هزینه مسافرتهای بین المللی بر می آمدند. گرچه امروز سفر کم شتاب سفری متفاوت به حساب می آید.

این کتاب در تیراژ ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۹۵۰۰ تومان توسط انتشارات مهکامه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.