تپه دلقند

عملیات پژوهش، حفاظت و معرفی محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند (دامغانی) و ساماندهی آن در چارچوب طرح‌های موزه شهر سبزوار به زودی شروع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این اقدام‌ها بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری سبزوار و اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی صورت می گیرد.

حفاظت و مرمت آثار مکشوفه منقول و غیرمنقول، بهره برداری بهینه از بناهای فرهنگی تاریخی در محدوده شهر سبزوار، همکاری با موزه شهر سبزوار در تمام مراحل اجرایی و بهره‌برداری، حفاظت و حراست از میراث فرهنگی واقع در محدوده شهر سبزوار از مفاد این تفاهم نامه است .

انجام کاوش‌های باستان شناسی به منظور ایجاد موزه فضای باز از آثار موجود در محوطه تاریخی –فرهنگی تپه دلقند در حاشیه جنوب شرقی شهر سبزوار، بررسی و پژوهش با هدف شناسایی و معرفی پتانسیل‌های بناهای تاریخی در محدوده شهر سبزوار، برنامه‌ریزی برای حفاظت، مرمت و بهره برداری بهینه از بناهای تاریخی در محدوده شهری و بهره‌برداری از امکانات و سرمایه‌های مالی و اجتماعی در راستای هم افزایی و هدفمندسازی توان‌ها برای انجام طرح های پژوهشی –آموزشی و علمی –فرهنگی در شهر سبزوار محورهای اصلی این تفاهم نامه را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این تفاهمنامه پژوهشگاه در راستای نظارت‌بر فعالیت‌های علمی –پژوهشی و استاندارد سازی و افزایش پژوهش‌ها گام برداشته و شهرداری نیز در جهت فراهم کردن سرمایه  و تملک محدوده های مورد نظر برای فعالیت های مورد تفاهم اقدام خواهد کرد .

میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز به منظور زمینه سازی لازم در مقیاس استانی برای اجرایی کردن فعالیت‌های حفاظت، مرمت، ارتباط و هماهنگی با ستاد اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

در شرایطی که اجرای طرح های پژوهشی و برنامه‌های آموزشی منجر به تولید یک دانش فنی و یا یک دستاورد علمی شود نتایج حاصل به پژوهشگاه تعلق خواهد داشت.

این تفاهمنامه شامل ۵ماده و ۲۲بند است که مدت ۵ سال اعتبار خواهد داشت