castleبازدید از قلعه پرتغالی‌های قشم به اندازه تماشای مهمترین موزه کشور، موزه ایران باستان هزینه دارد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، سازمان منطقه آزاد قشم همزمان با آغاز سال جدید با هدف حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی برای تعدادی از سایت‌های این منطقه همچون قلعه پرتغالی‌ها، ساحل جزایر ناز و دو ژئوسایت «دره ستارگان» و «تنگه چاه کوه» ورودی تعیین کرده است.

در میان این سایت‌ها قبلا فقط قلعه پرتغالی‌ها ورودی داشت که مبلغ آن 500 تومان بود اما حالا این سازمان با توجه به سیاست‌های خود و به منظور حفاظت از این سایت‌ تاریخی 2000 تومان ورودی برای آن تعیین کرده است.

علاوه بر این، تعیین ورودی برای ژئوسایت‌های جزیره قشم که اکنون در حال تعلیق از شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به سر می‌برند برای نخستین بار رخ داده است که ورودی آن برای هر خودروی سواری محاسبه می‌شود.

تعیین حق ورودی برای سایت‌های تاریخی و طبیعی یک سیاست جهانی است که معمولا برای حفاظت از آن‌ها و کنترل جمعیت در این آثار اجرا می‌شود و امری کاملا طبیعی است که با توجه به بودجه‌های محدود و اندک حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی رخ می‌دهد.

اما این اتفاق در جزیره قشم همزمان با آغاز تعطیلات سال نو و سفر انبوه مسافران به این جزیره و در شرایطی که بسیاری از مجریان تور از اجرای این قانون بی اطلاع بودند رخ داد که این مسئله به دلیل محاسبه نشدن در هزینه تور سبب اعتراض بسیاری از مسافران شده است.

حمید امینی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای رفع این مشکل و اعتراض به مجریان تور که در جریان نبودند تخفیف 50 درصدی می‌دهد.البته اگر آن‌ها قبلا با این سازمان مکاتبه کرده باشند.

او در عین حال اضافه می‌کند: ما به همکاران‌مان در این محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی و طبیعی گفته‌ایم با مجریان تور هماهنگی کنند.

امینی با بیان این‌که سازمان منطقه آزاد قشم با آژانس‌ها تعامل خوبی دارد، تاکید می‌کند: هدف ما از تعیین این ورودی‌ها کنترل وضعیت سایت‌های تاریخی و طبیعی جزیره است و باعث می‌شود مردم ارزش این آثار را بیشتر بدانند واز آن محافظت بهتری کنند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم درباره مشکلاتی که در این ورودی‌ها در آغاز تعطیلات سال نو برای برخی از تورها و مسافرانشان ایجاد کرد، اظهار می‌کند: متاسفانه یکسری از دفاتر خدمات مسافرتی با جزیره قشم کار نمی‌کنند. خودشان تور می‌گذارند و افراد غیرمسئول را به عنوان راهنما در اختیار می‌گیرند. چون ما هیچ ساماندهی روی آن‌ها نداشتیم نتوانستیم این موضوع را قبلا به آن‌ها اطلاع دهیم.

وی در ادامه با بیان این‌که این ورودی‌ها برای تمام سایت‌های جزیره تعیین نشده است،می‌گوید: همه سایت‌های ژئوپارک برای گردشگران عام جذاب نیستند و ما فقط برای دو ژئوسایت این ورودی را تعیین کردیم که خرج بهسازی، نگهداری و ایجاد تسهیلات در آن‌ها می‌شود. این ورودی برای هر خودرو دو هزار تومان است.

امینی همچنین درباره چگونگی تعیین میزان این ورودی‌ها بیان می‌کند: این رقم طبق ضوابط و سیاست‌های سازمان منطقه آزاد قشم تعیین شده است و اگر می‌خواستیم براساس استاندارد و مصوبات کشوری آن را تعیین کنیم حتما مبلغش بیشتر می‌شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه می‌کند: ساحل جزایر «ناز» یکی از آثار طبیعی ثبت ملی شده در جزیره قشم است که قبلا خودروهای سواری مانورهای خطرناکی را در این ساحل انجام می‌دادند که ما آن را برای ساماندهی و حفاظت در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم که اکنون در حال آماده‌سازی به منظور ایجاد کمپینگ است.

وی ادامه می‌دهد: ورود به این ساحل برای خودروهای پلاک قشم رایگان است چون ساحل جزایر ناز یکی از تفرجگاه‌های مردم بومی به شمار می‌آید. اما برای سایر خودروها بخش خصوصی با نظارت سازمان منطقه آزاد قشم ورودی تعیین کرده است که مبلغ آن 5000 تومان است.