یونسکو

کشور لهستان با 14 موقعیت تاریخی ثبت شده از سوی سازمان یونسکو به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2015 معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جمهوری لهستان با پتانسیل متعدد توریستی و در راس آنها 14 موقعیت تاریخی که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان است.

لهستان نهمین کشور بزرگ اروپایی است که نزدیک به 39 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور دارای چندین محوطه طبیعی جنگل و پارک‌های حفاظت شده‌، کوهستان‌های پوشیده از برف و مناسب ورزش‌های زمستانی در کنار تعداد زیادی هتل و مراکز توریستی است و به همین دلیل یکی از مقاصد برتر توریستی جهان محسوب می‌شود.

«رابرت کیبنسکی»، مدیر مرکز بازاریابی و برنامه‌ریزی سازمان گردشگری لهستان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی کویت‌، گفت: از جمله اماکن تاریخی لهستان که در لیست سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌اند می‌توان به شهرهای فرهنگی کراکو تورون و بخش‌هایی از شهر ورشو پایتخت لهستان اشاره کرد.

بیش از 900 موزه و نمایشگاه تخصصی هنرهای تجسمی و نمایشگاه‌های فرهنگی در دو شهر ورشو و کراکو وجود دارد. علاوه‌بر این، ده‌ها جشنواره فرهنگی و موسیقی در دو فصل بهار و تابستان که آب و هوای لهستان معتدل است‌، هر ساله برگزار می‌شود.

کیبنسکی افزود: این سرزمین که از غرب با کشور آلمان، از جنوب با چک و از شرق با کشورهای اوکراین و لیتوانی همسایه است، از نظر طبیعی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و علاوه‌بر پارک‌های عمومی متعدد 23 جنگل محافظت شده را در خود جای داده است. این پتانسیل‌ها امکان استفاده گردشگران از مناظر طبیعی‌، آشنایی با گیاهان بومی این منطقه و مشاهده حیواناتی چون آهو و گربه وحشی را با همراهی ناظران محیط‌های حفاظت شده فراهم کرده است.

مدیر مرکز بازاریابی و برنامه ریزی سازمان گردشگری لهستان در رابطه با هتل‌ها گفت: در طی پنج سال گذشته تعداد هتل‌ها بیش از 54 درصد افزایش یافته است. همچنین تعدادی از کاخ‌ها و دژهای تاریخی کشور که در محیط‌های طبیعی بسیار زیبا قرار داشتند به هتل تغییر کاربری داده‌اند.

لهستان توجه ویژه‌ای به مراکز توریستی و درمانی داشته است و در حال حاضر نزدیک به 200 مرکز توریستی را در خود جای داده است. مرکز توریستی معدن نمک که در نزدیکی شهر کراکو واقع شده و در لیست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است یکی از مهمترین آنها است. این مرکز توریستی در عمق 135 متری زیر آب دریا قرار دارد و خدمات بهداشتی درمانی خود به ویژه درمان‌های تخصصی دستگاه‌ تنفسی را به صورت روزانه و هفتگی ارائه می‌دهد.

توریسم پزشکی در لهستان بسیار فعال است و در زمینه درمان بیماری‌های قلبی‌، ناباروری و جراحی‌های زیبایی خدمات خوبی ارائه می‌دهد.