خلیج فارس

صدور ویزای گردشگری مشترک برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس حداقل برای شش ماه به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاریایسنا، قرار بود شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از نیمه دوم سال 2014، کمتر از دو هفته دیگر، صاحب ویزای مشترک گردشگری شوند که این امر به دلیل مشکلات فنی عملی نخواهد شد.

به گزارش توربو نیوز، در حال حاضر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای ارتباط بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای کنترل دقیق ورود و خروج گردشگران همانند کشورهای اروپایی عضو پیمان شینگن وجود ندارد که باعث شده این طرح در بهترین حالت ممکن از ابتدای سال 2015 اجرایی شود، البته در حال حاضر گردشگران 32 کشور پس از اخذ ویزای گردشگری یکی از دو کشور قطر و عمان می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزای مجدد به کشور دیگر سفر کنند.

ایده صدور ویزای مشترک گردشگری برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شامل قطر، عمان، عربستان، امارات، کویت و بحرین از سال‌ها قبل مطرح بود و کارشناسان بر این باورند که با اجرای این طرح که در قالب آن انواع مختلف ویزا با مدت زمان اعتبار متفاوت صادر خواهد شد، صنعت گردشگری کشورهای عضو این شورا از جمله کشورهای کم گردشگر رشد چشمگیری می‌یابد.

در حال حاضر امارات پرگردشگر‌ترین کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بوده و عمان نیز در سه ماهه نخست 2014 با رشد 24 درصدی گردشگران میزبان 410 هزار گردشگر بود و توانست موفق‌ترین کشور عضو این شورا در جذب گردشگر لقب گیرد. عمان در سال 2013 نیز میزبان یک میلیون و 300 هزار گردشگر بود که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به یک میلیون و 700 هزار گردشگر برسد.