مسافران

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به اجرای طرح تابستانه همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر‌ و تابستان اعلام کرد: شکایات و مشکلات مردم ظرف 24 ساعت رسیدگی می‌شود، چرا که حالت فوق‌العاده اعلام شده و سعی می‌شود مشکلات تا حد زیادی اصطلاحا «سرپایی» حل شود.

محمدابراهیم لاریجانی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا با یادآوری شماره سامانه‌ اطلاع‌رسانی و دریافت شکایت‌های این ستاد 09629‌، اظهار کرد: تجربه‌ی تعطیلات نوروز نشان داد بیش از 90 درصد مشکلات مردم پیگیری و حل شده است، چون آن زمان نیز شرایط فوق‌العاده اعلام شده بود و شکایت‌ها بدون آن‌که در کمیسیون خاصی مطرح شود، سریع و با مداخله‌ ناظران ستاد مرکزی حل می‌شد‌. برای تعطیلات تابستان نیز چنین سیاست و برنامه‌ای در پیش گرفته شده است.

او اطمینان داد: شکایت‌ها و مشکلاتی که از طریق این سامانه و به ستادهای استانی اطلاع داده شود، خارج از روال عادی پیگیری می‌شود.

لاریجانی اضافه کرد: البته در موارد خاص مثل کلاهبرداری آژانس‌ها، به اسناد و رسیدگی بیشتر نیاز دارد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با ارائه توضیحاتی درباره‌ی طرح تابستانه که برای بزرگترین پیک سفرهای داخلی کشور تنظیم شده و تعطیلات عید فطر را نیز در بر می‌گیرد،‌ یادآور شد: طرح سامان‌دهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه‌ی تابستان 94، در فروردین‌ماه امسال تهیه شد که اردیبهشت‌ماه به تمام اعضای ستاد برای اعلام نظر تحویل داده و متعاقب آن اولین نشست ستاد برگزار شد و سپس دستور کار به استان‌ها ابلاغ شد.

وی در ادامه به محورهای تعیین شده در قالب طرح تابستانه اشاره کرد و افزود: نظارت فنی و تخصصی توسط هر دستگاه از واحدهای بخش خصوصی تحت پوشش خود،‌ نظارت تلفیقی که در بازه‌ی زمانی 15 خرداد تا 15 تیرماه با مشارکت و هماهنگی دستگاه‌هایی چون تعزیرات‌، راهداری‌، میراث فرهنگی و گردشگری و بهداشت انجام شد‌، رسیدگی به شکایات مسافران و گردشگران،‌ اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران از طریق سامانه‌هایی چون 09629 و برگزاری رویدادهای و جشنواره‌های استانی از جمله‌ی محورهای این طرح است که رویکرد آن شناسایی نقاط قوت و ضعف‌، فرصت‌ها‌، تهدیدها و چالش‌های سفر انبوه و ارائه راهکار در سطح ملی و استانی با هدف آمادگی برای تعطیلات نوروز 95 است.

لاریجانی تاکید کرد: این طرح (تابستانه) تمرینی برای آمادگی در نوروز 95 است، با این تفاوت که در تابستان توزیع و پراکندگی سفر اتفاق می‌افتد و مشکل انبوه سفرهای نوروزی وجود ندارد، بنابراین در تابستان فرصت مطالعاتی داریم تا مشکلات و چالش‌ها را شناسایی کنیم و اگر لازم بود مصوبه‌ای داشته باشیم.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مشخصا درباره‌ی شعار تابستان امسال «هر استان یک رویداد» گفت: جدول و تقویم این رویدادها آماده شده و استان‌ها یک یا چندین رویداد را در تابستان برگزار می‌کنند،‌ جشنواره‌هایی مثل تندیس نمکی ارومیه‌، کباب بناب آذربایجان شرقی‌، انگور قزوین و آش و غذاهای راه ابریشم زنجان…

وی همچنین درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با مراکز خدماتی متخلف در فصل تابستان با توجه به اغماض‌هایی که در تعطیلات نوروز به برخی از آن‌ها شده بود‌، اظهار کرد: یک سیاست قدیمی و البته درست وجود دارد که در ایام پیک سفر‌، تخلف مرکزی که مردم رزرو کرده‌اند محفوظ نگه داشته شود و در آن روزهای خاص پلمپ نشود‌ تا جریان خدمات‌رسانی به مسافر نیز قطع نشود‌؛ ولی با گذر از آن مرحله با آن تخلف به صورت قانونی برخورد شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از تخلف‌ها بعد از پیک پی‌گیری و برخورد می‌شود؟ گفت: نمی‌خواهم بگویم صددرصد‌، ولی تا حدود زیادی شکایاتی که به ستاد می‌رسد از طریق دبیرخانه و حتی طی تماس با مردم برای اطمینان از نتیجه‌ی شکایت‌، پی‌گیری می‌شود.