مسافر

معاون سرمایه گذاری و توسعه سامان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که به منظور پایش و حذف برخی از مناطق نمونه گردشگری دسته بندی سه گانه راکد، فعال و نیمه فعال صورت گرفته است، گفت: خانه های استیجاری در سه استان شمالی تحت عنوان خانه مسافر ساماندهی می شوند.

 سعید شیرکوند با اعلام خبر ساماندهی خانه های استیجاری در سه استان شمالی، اظهار کرد: در حال بررسی برای یافتن راه حلی برای ساماندهی این خانه ها هستیم.

وی با بیان این که با ساماندهی اتاق ها و تحت ضابطه و نظارت درآوردن خانه های استیجاری در استان های شمالی از آنها به عنوان خانه مسافر استفاده خواهد شد، عنوان کرد: در صورت یافتن راه حل مناسب برای ساماندهی این خانه ها هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمار دقیقی را در این خصوص در دست خواهد داشت و هم مسافران مطلع خواهند شد هنگام مسافرت به این سه استان باید به چه خانه هایی مراجعه کنند که مورد تایید سازمان باشد.

دسته بندی مناطق نمونه گردشگری

معاون سرمایه گذاری و توسعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دسته بندی مناطق نمونه گردشگری به سه گروه راکد، نیمه فعال و فعال اذعان کرد: مناطق نمونه گردشگری راکد آن دسته از مناطقی هستند که عمیاتی بر آنها انجام نمی شود و ما نیز در خصوص آنها فعالیتی انجام نمی دهیم. حتی در صورتی که این مناطق سرمایه گذار هم داشته باشد، آنها را خلع ید می کنیم.

شیرکوند در توضیح آن دسته از مناطق نمونه گردشگری که نیمه فعال هستند، عنوان کرد: این مناطق سرمایه گذارانی دارد و ما نیز در خصوص آنها سرمایه گذاری انجام خواهیم داد، اما متاسفانه آنها پتانسیل و خروجی را که باید ندارند.

وی افزود: دسته سوم مناطق نمونه گردشگری فعال هستند که سرمایه گذاران و پتانسیل های خوبی دارند. به همین دلیل اقداماتی که در این مناطق انجام شده است رو به بهبود و در حال نتیجه دادن است.

بهره برداری از مناطق نیمه فعال و فعال

معاون سرمایه گذاری و توسعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این که بسیاری از مناطق نیمه فعال و فعال اکنون در حال بهره برداری هستند و متناسب با بودجه عمومی، اعتبارهایی را به خود اختصاص می دهند، تصریح کرد: سرمایه گذاری درون منطقه توسط سرمایه گذار انجام می شود، در بیرون از منطقه نیز ما بنا بر وظایف حاکمیتی خود هزینه می کنیم.

وی افزود: با این دسته بندی سه گانه امکان پایش و کنار گذاشتن برخی از مناطقی را که در دوره گذشته جزء مناطق نمونه گردشگری قرار گرفته بودند اما پتانسیل این موضوع را نداشتند، فراهم می شود.

شیرکوند با اشاره به حضور برخی از افراد سودجو با عملکرد نامتعارف در حوزه گردشگری، اظهار کرد: از قوه قضائیه درخواست داریم با این افراد برخورد جدی داشته باشد تا بتوانیم در این خصوص پرونده های عملکرد بهتری را داشته باشیم.