کره‌ایها

در کاخ گلستان قدم می‌زدیم که عده‌ای جوان‌های پر شر و شور را با لباس‌های متحدالشکل دیدیم، به اطراف کاخ سرک می‌کشیدند و عکس‌های یادگاری می‌گرفتند. تصور کردیم اعضای یک تیم ورزشی هستند، به سمت مردی میانسال که همان یونیفورم آبی‌رنگ را به تن داشت رفتیم و بعد از گپ کوتاهی متوجه شدیم این‌ها همان گروه اکتشافی راه آبی جاده ابریشم هستند که چندی پیش با کشتی بزرگ «هان بادا» در بندر شهید باهنر شهرستان بندرعباس لنگر انداختند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «اونگ سوک کیم» تیم دانشجویان کره‌ای کاخ گلستان را هدایت می‌کرد؛ وی پژوهشگر موسسه کره‌ای علوم و فناوری دریایی است که قبلا هم معاون رییس این مرکز بوده است. «کیم» در حال حاضر استاد بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و فناوری است که با تیمی 22 نفره متشکل از دانشجویان رشته‌های مختلف راهی ایران شد تا ریشه‌های تاریخی و مذهبی کره را به آینده‌سازان کشورش بشناساند.

از او پرسیدیم درباره‌ی شاگردانش کمی توضیح دهد که در پاسخ گفت: بیشتر اعضای گروه دانشجویان 21 تا 25 ساله‌ای هستند که در رشته‌های مختلفی همچون تاریخ‌، موسیقی‌، هنر‌، بازرگانی‌ و… مشغول به تحصیل‌اند. ما برای شرکت در چند همایش در اصفهان به ایران آمدیم. از بندرعباس به شیراز رفتیم، پرسپولیس و دیگر مکان‌های تاریخی را دیدیم. این فرصت خوبی برای شناخت ایران است.

«کیم» با اشتیاق ادامه می‌دهد: حتما می‌دانید که ما در مرکز پایتخت‌مان خیابانی به نام «تهران» داریم و شما هم اینجا خیابانی به نام «سئول» دارید. این نشانه‌ی سابقه‌ی طولانی رابطه دوستانه‌ دو کشور کره و ایران است‌. اما اکثر کره‌ای‌ها چیز زیادی از ایران نمی‌دانند، اما ما آمده‌ایم تا ریشه‌های کهن مسیر دریایی جاده ابریشم را ببینیم و این فرصت را در اختیار دانشجویان گذاشته‌ایم.

این استاد دانشگاه درباره‌ی مسیر و هدف سفرشان گفت: ما 15 سپتامبر کره را ترک کردیم‌، با کشتی به گوانگجو در چین رفتیم. بعد به ویتنام‌، جاکارتای اندونزی و سپس به مالزی سفر کردیم. ما دو هدف برای این سفر طولانی‌مدت داشتیم‌، اول این‌که می‌خواهیم مسیری را که یکی از پادشاهان‌مان برای آموختن آیین بودایی انجام داد، دنبال کنیم. به گونه‌ای این یک هدف تاریخی است. مساله‌ دیگر این است که می‌خواهیم این مردان جوان و آینده‌سازان کره، شجاعت درونی خود را پیدا کنند و اهمیت اقیانوس‌ها را دریابند.

«کیم» که با خنده می‌گوید اسم فامیلش به معنای طلاست و به یکی از خاندان‌های اشرافی کره منسوب است، در آخر از چگونگی آشنا شدنشان با ایران گفت: سال گذشته یکی از اعضای تیم اکتشافی به اصفهان آمد و اساس روابط دوستانه‌ بین دو کشور را بنا کرد. امسال اولین سالگرد این رویداد است که ما برای جشن گرفتن آن به اصفهان رفتیم‌. آن‌جا سمینارهایی درباره‌ی راه دریایی جاده ابریشم داشتیم. پژوهشگری مشهور است که درباره‌ی این جاده‌ی آبی کهن تحقیق می‌کند و ما فرصت گوش دادن به سخنرانی او درباره‌ی تاریخ ایران و راه ابریشم را به دست آوردیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت که بعد از ترک ایران، به سریلانکا می‌روند تا اطلاعات دیگری درباره‌ی بوداییسم به دست ‌آورند و سپس به کره برمی‌گردند.