شوش

عملیات فاز دوم ساماندهی انبارهای قلعه باستان‌شناسی شوش انجام شد.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، از آغاز برنامه ثبت جهانی شدن محوطه باستانی شوش تا کنون که یک سال از این پروسه موفقیت آمیز می گذرد، در راستای تحقق بخشیدن به اهداف پایگاه میراث فرهنگی شوش و به اقتضای برنامه ها و نیاز های حفاظتی ،مرمتی و پژوهشی پایگاه اقداماتی ارزشمند در زمینه ساماندهی اشیاء تاریخی انجام شده است که از جمله آن ساماندهی انبارهای قلعه باستان شناسی شوش به صورت فاز بندی می باشد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش در این باره اظهار کرد: از آغاز روند ثبت محوطه باستانی شوش در فهرست میراث جهانی یونسکو، برنامه ساماندهی انبارهای قلعه شوش در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی شوش قرار گرفت، بدین منظور از دکتر عباس علیزاده و دکتر عبدالمجید ارفعی دعوت به عمل آمد.

محمدحسین ارسطوزاده تصریح کرد: طی این پروسه شماری از کارشناسان ارشد پایگاه زیر نظر دکتر علیزاده و دکتر ارفعی آموزش‌های لازم برای ادامه روند کار را دریافت کردند تا بتوانند در نبود آنها کار را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در فاز نخست، تکه های سفالی پراکنده موجود در انبارها در یک انبار مستقل و دارای قفسه های استاندارد به شیوه ای روشمند ساماندهی شد و خوشبختانه این ساماندهی زمینه ای شد تا شماری از دانشجویان برای نگارش پایان نامه های دکترا و کارشناسی ارشد خود به این پایگاه مراجعه و از داده های موجود در این بانک سفال به منظور شالوده پایان نامه هایشان استفاده کنند. این در حالی است که پیش از این چنین داده های ارزشمندی در دسترس پژوهشگران نبوده است.

ارسطوزاده افزود: اما جدای از این داده های سفالی، هنوز در انبارها شمار زیادی از اشیای به دست آمده از کاوش ها و بررسی های باستان شناسی شوش و محوطه های پیرامون آن وجود دارد که نیازمند ساماندهی اساسی هستند. برای نمونه داده های استخوانی موجود در انبارها گنجینه ای بسیار ارزشمند می باشند که از اولویت برنامه های ساماندهی برخوردارند.

همچنین کارشناس ارشد باستان شناسی پایگاه میراث جهانی شوش و سرپرست حال حاضر ساماندهی اشیاء تاریخی پایگاه در این باره گفت: تک تک اشیاء درون انبارها پاکسازی،طبقه بندی، تاریخ گذاری و برچسب‌گذاری می‌شوند. اطلاعات این اشیاء نخست در دفتری ثبت و پس از آن به نرم افزار رایانه ای ویژه ای که برای این منظور طراحی شده وارد می شوند.

لقمان احمدزاده شوهانی تاکید کرد: این بانک داده ها در دسترس پژوهشگران خواهد بود و ضمنا زیر نظر کارشناسان متخصص، کلیه اشیاء در معرض خطر، حفاظت و مرمت خواهند شد.