نیاوران

بررسی آمارهای ارائه شده از میزان بازدیدهای نوروزی کاخ اختصاصی مجموعه نیاوران نشان می دهد که در هر ساعت ۴۱۰ نفر تنها به این بخش از کاخ رفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آمار سفرهای نوروزی همیشه چالش داشتند از آمار «نفر شب اقامت» ها گرفته تا آمار بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری، این بار هم آماری که کاخ موزه های تهران از میزان بازدید گردشگران ارائه کردند چالش برانگیز بود.

در روزهای بعد از تعطیلات، رحمت‌الله رئوف مدیر مجموعه‌ فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران گفت که از بین ۲۵۴ هزار و ۲۹۱ نفری که از این کاخ دیدن کرده اند ۶۲ هزار و ۷۱۰ نفر در ایام عید تنها از کاخ موزه اصلی نیاوران بازدید کرده بودند. با این وجود رئوف آمار کلی بازدید از کاخ نیاوران را نسبت به سال گذشته با کاهش رو به رو دانسته است. چرا که کاخ صاحبقرانیه این مجموعه تعطیل است.

آماری که رئیس کاخ نیاوران ارائه کرده تنها با یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که در  ۱۵ روز تعطیلات نوروز یعنی از ۲۸ اسفند ماه تا ۱۳ فروردین ۹۵، حدود ۶۲ هزار نفر به کاخ اصلی رفته اند.  به عبارتی در هر روز چهار هزار و ۱۰۰ نفر از این بخش کاخ دیدن کرده اند.

از سویی ساعت کاری کاخ موزه نیاوران در ایام تعطیلات عید از  ۹ صبح تا ساعت ۱۹ به مدت ده ساعت اعلام شده است. با یک حساب کوتاه می توان تعداد بازدیدکنندگان هر روزه کاخ اصلی را در ساعت بازدید از این کاخ تقسیم کرد و گفت که هر ساعت حدود ۴۱۰ نفر تنها به کاخ موزه اصلی رفته اند!

اگر آمار ارائه شده درست باشد باید از مسئولان مربوطه پاسخ دهند چطور کاخ اصلی ظرفیت چنین حجمی از گردشگران را دارد که اجازه ورود آنها به مجموعه داده می شود؟

در غیر این صورت چرا مدیریت کاخ نیاوران که به تازگی بر این سمت نشسته، همانند روسای کاخ ها و موزه های دیگر کشور سعی در برزگ نمایی آمار دارد؟

البته ارائه این آمار تنها متوجه مسئول کاخ نیاوران نیست. بلکه مدیر مجموعه کاخ سعدآباد نیز آماری داده است که نشان می دهد تعداد بازدیدکنندگان نوروزی کاخ سعد آباد نزدیک به آمار بازدیدکنندگان تخت جمشید بود. به گونه ای که تا پایان روز ۱۲ فروردین ۴۴۲ هزار نفر از مجموعه کاخ سعدآباد دیدن کرده اند و تخت جمشید با ۴۵۶ هزار و ۴۸۶ نفر بازدید کننده در ۱۲ روز نخست فروردین رتبه نخست بازدیدکنندگان را در بین آثار جهانی ایران به خود اختصاص داده است.