موسیقی

یک گروه موسیقی پاپ برای اجرای برنامه رونمایی آلبومش از پله های کاخ اختصاصی نیاوران به عنوان «سن» استفاده کرد و از آنجا که ورود عموم را آزاد اعلام کرده بود، با هجوم مردم به سمت کاخ رو به رو شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته در کاخ نیاوران یک گروه موسیقی پاپ از آلبوم خود رونمایی کردند و به اجرای بخش هایی از این آلبوم پرداختند. اینکه برگزاری این برنامه چقدر سود مالی برای کاخ نیاوران داشته است به کنار.

این گروه موسیقی و مسئولان کاخ نیاوران برای اجرای این برنامه اعلام کرده بودند که ورود همه مردم در این کاخ آزاد است این نکته را به ذهن می‌آورد که گنجایش کاخ موزه نیاوران پذیرای چه تعداد از افراد است که برای چنین برنامه‌ای ورود عموم مردم آزاد اعلام شد.

تجمع

 

از سوی دیگر برای ورود همان افراد به کاخ نیاوران در روزهای عادی دو هزار تومان بلیت ورودی گرفته می شود تا فقط از فضای سبز کاخ استفاده شود اما چرا در زمان اجرای این برنامه ورود برای همه مردم رایگان شد؟

مدیریت کاخ نیاوران و مدیرکل موزه های کشور به همراه تهیه‌کننده این آلبوم موسیقی هر کدام در مصاحبه هایی جداگانه به خبرنگار مهر اعلام کرده بودند که هیچ اتفاقی برای کاخ نیاوران رخ نمی‌دهد جمعیت کنترل می شود و قول می دهیم هیچ اتفاقی نیفتد و از همه مهمتر شان بناهای تاریخی حفظ شود.

اما شب گذشته وقتی درهای کاخ نیاوران باز شد به گفته مسئولان یگان حفاظت کاخ و خبرنگارانی که در برنامه حاضر بودند، مردم به داخل کاخ هجوم بردند و در پایان برنامه نیروهای یگان حفاظت کاخ تا ساعت ۱۲ شب درحال خارج کردن افراد بودند و البته در تمام طول مدت اجرای برنامه از اینکه به راحتی همه مردم روی فضای سبز تردد می‌کنند و از روی داربست‌ها حرکت کرده و گیاهان را خواسته و ناخواسته لگدمال می‌کنند، ناراضی بودند.

یکی از نیروهای یگان حفاظت کاخ نیاوران به خبرنگار مهر گفت: کاری نمی توانستیم انجام دهیم چون جمعیت حاضر در کاخ و هیجانی که از موسیقی پاپ بوجود آمده بود به حدی بود که دیگر امکان حفاظت از چمن و گلها را نداشتیم! از طرف دیگر چه کار می توان کرد وقتی مدیر کاخ موافق با این برنامه بود! وقتی مردم به سمت کاخ هجوم می آورند نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. ما افراد را با بدبختی از کاخ بیرون کردیم.

تصاویر منتشر شده از اجرای برنامه این گروه موسیقی در کاخ نیاوران نشان می دهد که این گروه موسیقی برنامه خود را روی پله‌های کاخ اختصاصی نیاوران برگزار کرده‌اند و از ورودی این کاخ به عنوان «سن» استفاده شده است و برای جلوه دادن به گروه موسیقی، روی این بنای متعلق به کاخ تاریخی نیاوران از رقص نور استفاده کرده‌اند.

گروه موسیقی پاپ درحالی برنامه خود را در کاخ نیاوران برگزار کرد که محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های کشور به خبرنگار مهر گفته بود که شان کاخ حفظ خواهد شد. اما اکنون این سوال پیش می آید که آیا واقعا اجرای برنامه موسیقی پاپ که اتفاقا جزو موسیقی ایرانی هم نیست، موجب حفظ شان کاخ نیاوران و بناهای تاریخی دیگر می شود؟ و یا مهمتر از آن تناسب یک موسیقی پاپ با یک کاخ تاریخی در ایران چیست؟ آیا شان یک بنای تاریخی را نباید با برگزاری برنامه های فاخر حفظ کرد؟ پس چه تمایزی بین یک فرهنگسرا و یک بنای تاریخی وجود دارد؟ آیا اجرای موسیقی پاپ برند فرهنگی ایران است که آن را در کاخ نیاوران برگزار می کنند؟

جز اینکه مدیریت کاخ نیاوران که به تازگی حکم مدیریتش تثبیت شده، به دنبال اجرای برنامه های پور شور و هیجان در این کاخ است و به نوعی می خواهد اقدام چند سال پیش دوستداران کاخ نیاوران را در اجرای برنامه های موسیقی در این کاخ دنبال کند؟

ماجرا از این قرار است که چند سال پیش نشستی در ارتباط با برگزاری برنامه های موسیقی در کاخ نیاوران برگزار می شد که اتفاقا مجری آن انجمن دوستداران این کاخ بود که تعدادی از اعضای آن را موسیقی دانان تشکیل می دادند اما آن زمان برای برگزاری چنین برنامه هایی نشستی برگزار می‌شد که شأن بناهای تاریخی مانند دیشب با برگزاری یک موسیقی پاپ زیر سوال نرود و از افرادی دعوت شود که خودشان در حوزه موسیقی دارای جایگاه هستند. نه اینکه صرفا از افرادی دعوت شود که عامه پسند و جوان پسند هستند و به سبب حضور آنها کاخ نیاوران برای ساعاتی از شبانه روز دارای آمار بالای بازدید کننده می شود!

کاخ نیاوران

آن زمان تاکید بر این بود که یا موسیقی تلفیقی و یا سنتی اجرا شود منتها این ضوابط هیچ وقت مکتوب نشد تا پس از این اجرای برنامه های موسیقی در بناهای تاریخی از جمله کاخ نیاوران با چنین بی برنامه گی همراه نباشد. وگرنه برگزاری برنامه رونمایی از یک آلبوم موسیقی در کاخ نیاوران ارجح بود و یا فرهنگسرا؟

نه تنها سودمالی ناشی از برگزاری این برنامه بلکه حفظ شان این کاخ نیز به کنار. آیا برای برگزاری چنین برنامه‌هایی ضوابط حفاظتی در نظر گرفته شده است تا حضور تعداد زیادی از مردم موجب آسیب به بنای تاریخی و گیاهان و درختان مجموعه نزند و یا اصلا چه ضوابطی در نظر گرفته شد که ارتعاشات و صدای موسیقی لرزش به اندام کاخ وارد نکند؟

درباره توضیح پیرامون مسائل بوجود آمده در این بنای تاریخی، مدیریت کاخ نیاوران هنوز حاضر به پاسخگویی نشده است.