کاخ مروارید

حریم حفاظتی سه اثر تاریخی کاخ مروارید، حمام مصباح و حمام حیدرآباد تعیین و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از آثار ملی که حریمش تعیین و ابلاغ شد کاخ مروارید(شمس) بوده چرا که مجموعه کاخ مروارید در تاریخ ۱۳۸۱ به شماره ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ مروارید(شمس) در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج بلوار امام خمینی(ارم)، براي شمس، خواهر محمدرضاشاه پهلوی احداث شده است.

این مجموعه شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره است. یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که به صورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ شمس را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.

تمامی فضای سبز در واقع برداشتی نمادین از پارک‌های اروپایی است که در طراحی آن الگوی فضای باغ های ایرانی نیز لحاظ و تلفیق گردیده است و درختان و گلهای باغ تماماً منتخبی از گونه‌های زیبای ایرانی و اروپایی است و با طراحی و بافت و پلان مجموعه هماهنگی دارد.

حمام مصباح از دیگر آثاری بود که حریم آن تعیین و ابلاغ شد این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۳۷۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. حمام مصباح در عمق تقریبی ۴ متر از سطح زمین واقع شده است. دیواره شمالی- شرقی بنا در کنار معبری با عرض ۲ متر قرار گرفته است که از سطح کف معبر حدود ۱۰۰ تا ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد. دیواره شرقی-جنوبی نیز شامل درب ورودی و دیواری است که از سطح کف معبر ۲ متر ارتفاع دارد.

ورودی حمام با ۱۴ عدد پله  به کف حمام  در عمق ۵/۲ متری مرتبط می شود. لازم به ذکر است این ورودی، ورودی اصلی نيست. پوشش بام توسط میراث فرهنگی آجرفرش شده است. در ساختمان حمام از آجرهای ختایی ۵*۲۰*۲۰ سانتی متر استفاده شده است. اندود داخلی حمام در گذشته آهک بوده است.

حمام مصباح با و جود تغییرات  و الحاقات در دوران اخیر، همچنان فضاهای اصلی یک حمام سنتی را دارا است که شامل: سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، و… است.

حمام حیدر آباد نیز که در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۵۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در عمق تقریبی ۳ متر از سطح زمین بنا شده است. مساحت آن ۱۶۵مترمربع است و پوشش سقفی آن گنبدی شکل از آجر است. در ساختمان حمام از آجرهای ختایی ۵*۲۰*۲۰ استفاده شده است. دیوارهای اصلی بنا از جنس سنگ بوده و در قسمتهایی که در دوره های بعد تغیراتی داده شده از جنس آجر است.

حمام حیدرآباد با وجود تغییرات و الحاقات در دوران اخیر، همچنان فضاهای اصلی یک حمام سنتی را دارا است که شامل: سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، و… است. اين حمام حیدرآباد از نظر سلامت در شرایط مناسبی است.