گلستان

ورودی کاخ جهانی گلستان از سمت خیابان ناصر خسرو روز گذشته به صورت نمادین باز شد این درحالی است که مسئولان کاخ معتقدند اکنون نمی توانند اقدامات امنیتی را در این بخش کاخ گلستان تامین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کاخ جهانی گلستان تنها یک در دارد که آن هم به روی میدان ارک باز می شود بدون هیچ تابلوی معرفی جز یک تابلوی مسیر نشان که آن هم  در ورودی میدان نصب شده است. با این حال از سه سال پیش شهرداری منطقه ۱۲ تهران پیشنهاد کرد که ورودی دیگر کاخ جهانی از سمت خیابان ناصر خسرو نیز باز شود تا هم فضای کاخ به عنوان فضای عمومی در نظر گرفته شود و هم اینکه مردم از دو طرف بتوانند وارد کاخ گلستان شوند.

اما این طرح مسکوت ماند چرا که از همان زمان کاخ گلستان با مشکل تامین نیروهای امنیتی و یگان حفاظت مواجه بود این کمبود نیروی یگان به حدی است که مدیریت کاخ گلستان هنوز نتوانسته برخی از تالارها را مانند تالار لیان همه روزه به روی بازدیدکنندگان باز کرده و امنیتش را تامین کند.

راهروی ورودی کاخ گلستان از سمت ناصر خسرو

تا اینکه روز گذشته پنجم دی ماه گروه تهرانگردان به کاخ گلستان رفتند و مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که ورودی کاخ گلستان برای اولین بار به روی مردم باز می شود. به همین علت نیروهای کاخ گلستان تمام راهروی ورودی این بخش از کاخ و شمس العماره را از وجود وسایل اضافی پاکسازی کردند و این در عصر روز جمعه باز شد.

مسجد جامعی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه مدیریت کاخ گلستان آمادگی لازم را برای ایجاد تمهیدات لازم جهت بازگشایی کاخ ندارد اعلام کرد که امیدواریم با کمک شهرداری منطقه ۱۲ این اقدام عملیاتی شود این بازگشایی نمادین نیست.

این درحالی بود که پروین ثقه الاسلامی مدیر کاخ گلستان به خبرنگار مهر توضیح داد: ما اگر بخواهیم این ورودی را باز کنیم باید گیت سمت میدان ارک را ببندیم و تمام تجهیزات آن را به این بخش از کاخ انتقال دهیم چون اکنون نیروی یگان حفاظت به اندازه کافی نداریم.

همین موضوع را سیدمحمدعلی محمدی مدیر بافت تاریخی شهرداری منطقه ۱۲ نیز تایید کرد و گفت: تامین نیروی یگان حفاظت باید توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شود. نمی توان برای بازگشایی این ورودی دو نهاد موازی کار کنند. ما از چند سال پیش درخواست این موضوع را داده بودیم تا هم فضای عمومی این کاخ مورد استفاده قرار گیرد و هم مردم پس از ورود از یک در، بتوانند از در دیگر خارج شوند ولی درحال حاضر این کار شدنی نیست. تا زمانی که مشکلات سازمان میراث فرهنگی و کاخ گلستان در بحث تامین نیروی حفاظتی حل شود و گرنه شهرداری تهران  از درخواست کنندگان بازگشایی این ورودی بود و حاضر است که موضوع گیت های فروش بلیت آن را نیز حل کند. از سوی دیگر چند سال پیش طرح دادیم که راهروی ورودی کاخ به عنوان گالری استفاده شود.

بنابراین آنچه که روز گذشته رخ داد مبنی بر بازگشایی ورودی کاخ به سمت ناصر خسرو بر خلاف دیدگاه مسجد جامعی کاملا نمادین بوده و در حال حاضر امکان رفت و آمد مردم از خیابان ناصر خسرو به کاخ وجود ندارد تا مشکلات اولیه آن حل شود.