کاخ نیاوران
پروژه مطالعات و عملیات حفاظت و مرمت 9 عدد نقاشی پشت شیشه متعلق به مخزن کاخ اختصاصی نیاوران در واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نقوش این تابلوها شامل پرتره، موضوعات مذهبی مسیحی و موضوعات مذهبی تشیع در قالبهای نقاشی های قهوه خانه ای است. مستند نگاری، تهیه و تنظیم شناسنامه، مطالعات هنری، تاریخی و تطبیقی، مطالعات آزمایشگاهی و دستگاهی  و مطالعات ریخت شناسی میکروسکوپی از جمله عملیاتی است که بر روی این آثار در حال انجام است.

آلودگی های مختلف اعم از آلاینده و بیولوژیکی، ریختگی رنگ، پوسته شدن لایه رنگ، شکستگی و ترک شیشه تکیه گاه، تغییرات رنگی و غیره آسیب های شناسایی شده در این آثار هستند.

عملیات حفاظت و مرمت بر روی این آثار شامل غبار روبی و پاکسازی ذرات، آلاینده ها و آلودگی های بیولوژیکی، جدا کردن الحاقات آسیب رسان، استحکام بخشی لایه رنگ، وصالی تکیه گاه، بازسازی کمبود تکیه گاه، ساپورت دهی تکیه گاه، موزون سازی رنگی، استکام بخش کلاف و قاب و انجام موارد حفاظت پیشگیرانه خواهد بود.

این آثار از اشیاء مخزن کاخ اختصاصی نیاوران می باشند که پس از حفاظت و مرمت در نمایشگاه های دوره ای این کاخ در مناسبتهای مربوط به نمایش گذاشته می شوند.