اماکن

تعطیلی کاخ صاحبقرانیه، کشف شواهد زندگی نئاندرتال‌ها در میرک سمنان، فراخوان شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ابلاغ نشدن حریم باغ‌های ایرانی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبر رسید که شواهد زندگی نئاندرتال‌ها در میرک سمنان کشف شده است. این خبر را وحدتی از سمنان داده بود. خبر دیگر درباره ابلاغ نشدن حریم باغ‌های ایرانی از جمله باغ دولت‌آباد یزد و باغ پهلوان‌پور در مهریز یزد به ادارات مختلف در استان بود. در این خبر آمد که از میان ۹ باغ ایرانی  ۲ باغ دولت‌آباد و پهلوان‌پور اگر چه در فهرست میراث جهانی ثبت شده اند، اما حریم مصوب آنها دارای اشکالاتی بوده به همین علت آن را به اداره‌های مختلف استان یزد ابلاغ نکرده اند، این در حالی است که باغ‌های ایرانی در سال ۲۰۱۱ ثبت جهانی شده اند. با این حال مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد اعلام کرد که در هفته‌های آتی جلسه شورای ثبت آثار تاریخی در استان یزد برگزار خواهد شد و در این باره نیز صحبت خواهند کرد.

شهردار بافت تاریخی شیراز برای حفاظت قسم خورد

هنوز خبرهای تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز ادامه دارد که خبرنگار مهر با شهردار بافت تاریخی شیراز مصاحبه کرد. در این خبر نیز آمد که خداشناس شهردار بافت تاریخی گفته است در اجرای طرح احیای  گذر سیدذوالفقار قرار نیست هیچ بنای تاریخی و یا دارای ارزشی تخریب شود. او قسم خورد که چنین اقدامی انجام نخواهد شد، حتی به تفاهم‌نامه بین سازمان میراث فرهنگی، شهرداری شیراز، سازمان عمران و بهسازی  و استانداری اشاره کرد و گفت: برای احیای گذر سیدذوالفقار ۶ میلیارد تومان اعتبار گذاشته ایم. طرح ما به تایید سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است. ما در نظر داریم تا خانه‌های تاریخی این گذر را احیا کنیم.

ناکامی حفاران غیرمجاز رباط قلی

حفاران غیرمجاز کهگاه به رباط قلی در خراسان شمالی سرک می کشند و چاه‌های عمیقی حفر می کنند تا دست خالی از این بنای تاریخی بیرون نروند، اما نه تنها چیزی عایدشان نمی شود، بلکه کار مرمت‌گران را نیز مختل می کنند. رباط قلی با طرح چهارایوانی در مسیر راه جرجان به نیشابور و مشهد قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموری می رسد. فاصله بین این کاروانسرا تا کاروانسراهای دیگر حدود ۵۰ کیلومتر است. این کاروانسرا در میان دشتی زیبا قرار گرفته است.

اخطار به اماکن اقامتی مشهد

این هفته خبرگزاری مهر به بررسی اتفاقات ناگوار مراکز اقامتی در مشهد پرداخت و اعلام کرد که با اتمام ماه مبارک رمضان و شروع تعطیلات تابستانی، سفرهای زیادی به سمت مشهد انجام خواهد شد، اما به راستی چقدر مراکز اقامتی این شهر پذیرای مسافران خواهد بود، آن‌هم با توجه به اتفاقات آتش‌سوزی و مسمومیت زائران که طی ماه‌های اخیر رخ داده است.

در این گزارش آتشپاد دوم حسن جعفری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد به خبرنگار مهر گفت: تنها ۳۰ درصد از اماکن اقامتی مشهد تأییدیه ایمنی آتش‌نشانی را دارند. او نبود سیستم ایمنی مناسب در اماکن اقامتی مشهد را مهمترین مشکل این اماکن دانست و گفت: ۷۰ درصد اماکن اقامتی در مشهد اخطار این سازمان را گرفته اند.

همچنین آماری که سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده نشان می دهد در سال ۹۴، ۲۶۹ تن از زائران از حوادث رخ داده در اماکن اقامتی مشهد نجات پیدا کرده اند.

تعطیلی کاخ صاحبقرانیه تا اطلاع ثانوی

این هفته خبر رسید که کاخ صاحبقرانیه یکی از کاخ‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به دلیل انجام مطالعات آسیب‌شناسی و مقاوم‌سازی بنا از ۳۰ تیرماه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد در پی تعطیلی طبقه زیرین، طبقه بالای کاخ صاحبقرانیه نیز در راستای مطالعات مقاوم‌سازی بنا تعطیل شده و تا اطلاع بعدی قابلیت پذیرش بازدیدکننده را نخواهد داشت.

برگزاری نشست وزرای گردشگری ACD در ایران قطعی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی فارس این هفته خبر از برگزاری نشست اجلاس کارشناسان و وزیران گردشگری کشورهای ACD در شیراز خبر داد، اما مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: هنوز زمان برگزاری این نشست در ایران قطعی نشده، چون شیراز باید آمادگی خود را برای این میزبانی اعلام کند.

فراخوان شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی داده شد

این هفته فراخوان حضور همه فعالان گردشگری در ۱۰ نمایشگاه بین‌المللی گردشگری خارجی داده شد. این نمایشگاه عبارتند از جاتای ژاپن، نمایشگاه بازار سفر فرانسه، نمایشگاه ماتای مالزی، نمایشگاه OIC امارات، ITB سنگاپور، CITM چین، نمایشگاه سفر و گردشگری هند و نمایشگاه امیت ترکیه، BIT ایتالیا و ITM روسیه