معلولان
بخشنامه تسهیل تردد معلولان و جانبازان برای دسترسی و بهره‌مندی از فضاها و تمامی اماکن تحت نظر سازمان و مراکز فرهنگی-تاریخی و موزه‌ها از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بخشنامه در راستای اجرای ماده 2و 4 قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر مناسب‌سازی معابر، ساختمانها و اماکن عمومی برای تسهیل تردد معلولان و جانبازان و لزوم حمایت، رعایت و رفاه حال این افراد برای سهولت در دسترسی و بهره‌مندی از فضاها و تمامی اماکن تحت نظر سازمان و مراکز فرهنگی-تاریخی و موزه‌ها به مدیران کل ستادی سازمان، مدیران کل استانها و مدیران مجموعه‌های فرهنگی-تاریخی ابلاغ شده است.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بخشنامه آموزش توجیهی عوامل و کارکنان فضاهای تحت پوشش سازمان و تهیه و تدوین ضوابط و مقررات بومی و ملی مناسب سازی اماکن تاریخی و پیگیری و نظارت بر اجرای آنها را مورد تاکید قرار داده است.

همچنین مدیران کل ستادی، استانها و مجموعه های فرهنگی-تاریخی بر اساس این بخشنامه باید نسبت به اصلاح مناسب‌سازی و ایمن‌سازی مبادی ورودی و خروجی(پله‌ها، رمپ‌ها آسانسور و…) در اماکن تحت پوشش سازمان و پیگیری بر طراحی و پیاده سازی آن در سایر هتل‌ها و مراکز اقامتی، اقدامات لازم را انجام دهند.

تجهیز مراکز و اماکن تاریخی-فرهنگی و موزه‌ها به انواع سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، محصولات فرهنگی-رسانه‌ای و انتشاراتی(نشریه و بروشورهای تخصصی به خط بریل و فایل‌های صوتی ویژه نابینایان و بلوتوث‌های تلفن همراه برای ناشنوایان) از دیگر موارد ذکر شده در این بخشنامه است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه خدمات برای تردد، بازدید و نصب علائم هشداردهنده در محوطه‌های اماکن تاریخی-فرهنگی را در این بخشنامه مورد تاکید قرار داده است.

براساس این بخشنامه معلولان و جانبازان می‌توانند از تسهیلات نیم‌بها برای بازدید از اماکن تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی استفاده کنند.