معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: اشیاء تاریخی مرمت شده در موزه‌های استان به نمایش گذاشته می‌شوند.

اشیاء تاریخی

‌مصطفی هادی‌پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – از نمایش اشیاء تاریخی مرمت شده در موزه‌های استان پس اتمام مراحل مرمتی در موزه‌های مرتبط باتوجه به کاربری اشیاء و آثار تاریخی خبر داد و اظهار کرد: اشیاء بدست آمده از حفاران غیرمجاز یا اکتشافات علمی، کشف و ضبط شده‌اند.

وی با بیان اینکه این آثار دارای ارزش تاریخی ـ فرهنگی پس از مطالعات باستان شناختی هستند، گفت: تعیین قدمت و ارزش تاریخی توسط کارشناساس خبره به منظور مرمت در کارگاه مرمت اشیاء با به کارگیری فناوری‌های نوین و با استناد به گذشته تاریخی آثار مورد مرمت قرار گرفتند.

هادی‌پور به فعال شدن کارگاه مرمت اشیاء تاریخی در استان اشاره و تصریح کرد : تعداد 20 قلم شی با استفاده از مواد و تجهیزات مورد نیاز از دی ماه سال گذشته تا کنون مرمت شده است.

وی بیشتر این اشیاء را شامل ظروف سفالی و فلزی که مربوط به دوره‌های تاریخی و اسلامی هستند دانست و افزود: مرمت این اشیاء شامل پاکسازی آثار، شست و شو و نمک‌زدایی، برداشتن رسوبات سطحی و محصولات خوردگی فعال حاصل از انفعالات فیزیکی و شیمیایی است به نحوی که بر ماهیت و شکل اثر خدشه‌ای وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد : پس از انجام تمامی مراحل مرمت مرحله نهایی یعنی استحکام بخشی برای حفاظت از اثر انجام می‌شود.