آبرسانی

مدیر پایگاه تاریخی نوش آباد از تبدیل شدن سیستم آبرسانی شهر زیرزمینی نوش آباد به موزه آب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ شهر زیرزمینی نوش‌آباد با بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت، اثری منحصر به فرد است که در عمق حدود ۱۴ متری زیر زمین واقع شده و تا ۱۸ متر هم ادامه دارد. این شهر مخفی که به اویی نیز معروف است یکی از مهمترین مراکز گردشگری نوش‌آباد است.

«زهرا ساروخانی» مدیر پایگاه تاریخی نوش آباد با بیان اینکه از سال گذشته فعالیت های اداری و مطالعاتی برای تبدیل شهر زیرزمینی به سایت موزه فراهم شده است گفت: سال گذشته طرح تبدیل شهر زیرزمینی نوش آباد به سایت موزه به تصویب رسید و بخشی از اعتبارات پایگاه نیز به مطالعه و طراحی مجموعه شهرزیرزمینی به سایت موزه اختصاص یافت و سه ورودی مربوط به شهرزیرزمینی نوش آباد توسط مشاور مورد طراحی و احیاء قرار گرفت.

او گفت: امسال نیز پس از کاوش های باستان شناسی دو حوضخانه در شهر زیرزمینی نوش آباد کشف شد و بلافاصله  با استفاده از اعتبارات سایت موزه، کمک مالی شهرداری و اهالی محل مورد مرمت قرار گرفت.

به گفته ساروخانی، امسال قرار است این دو حوضخانه تبدیل به بخش آموزشی شهر زیرزمینی نوش آباد شود.

مدیر پایگاه تاریخی نوش آباد اما به مجموعه یاباب های کشف شده در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: در کاوش های باستان شناسی سال ۹۳ مجموعه پایاب هایی به دست آمد که امسال یکی از این پایاب ها مورد مرمت و احیاء قرار گرفت اما به جهت تعدد پایاب های منطقه نوش آباد و همچنین مسیر قنات هایی که از دل شهر زیرزمینی نوش آباد می گذرد در تلاش هستیم که در آینده نزدیک سیستم آبرسانی زیر شهر تاریخی نوش آباد تبدیل به سایت موزه آب شود.