موزه شاهرود

شاهرود – موزه شاهرود پس از کش و قوس های فراوان و اخذ حکم قانونی برای پلمب، میزبان شهروندانی شد که خواستار رفع اختلافات شهرداری و میراث فرهنگی درباره این مکان و بازگشایی آن هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، موزه شاهرود همزمان با ظهر سه شنبه میزبان ده ها نفر از شهروندان شاهرودی بود که آمده بودند تا از موزه شهرشان حمایت کنند تا مبادا ترک بردارد شیشه نازک تنهایی اش چرا که معتقدند موزه این روزها دوران سختی را می گذراند و امروز بیش از هر زمان نیازمند حمایت است.

امروز خیلی ها آمده اند، کوچک و بزرگ پیرو جوان و جمعیت، آنقدری هست که موزه پس از سال ها تنهایی از جمعیت حاضر تعجب کند موزه شاهرود پس از طی روزهای سخت، همچنان مظلوم، اما سرپاست، آجر آجرش سخن از روزگار دیرین می دهد آنجا که تاریخ گواه زندگی مردم است و امروز موزه چون آیینه ای تمام قد از سبک زندگی، تاریخمان را نشان می دهد.

موزه

داستان موزه شاهرود چیست؟

داستان از آنجا شروع می شود که شهرداری شاهرود چندی پیش در اعتراض به آنچه حق قانونی خود در دریافت اجاره بهای موزه شاهرود که سابقا ساختمان شهرداری این شهر بوده و امروز نیز در مالکیت این نهاد قرار دارد، موزه را تا مرز تعطیلی کشاند ادعایی که به قول شهردار این شهر کاملا قانونی است و در قرار دادی که در سال ۶۶بین فرماندار وقت، رئیس سازمان میراث فرهنگی و شهردار شاهرود امضا شده به وضوح ذکر شده است.

به نظر می رسد در صورت درج بند قرار داد اجاره بها در کنار حفظ مالکیت موزه توسط شهرداری شاهرود و همچنین احیاء و مرمت این بنا که خود از ابنیه تاریخی شهرستان شاهرود است، در این بین حق با شهرداری به نظر می رسد اما میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود نیز برای خود دلایلی برای نپرداختن اجاره بها دارد.

حمید رضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود در گفتگویی با خبرنگار مهر، گفته بود: سخن شهردار شاهرود درست است و ما در تملک شهرداری بر ساختمان موزه هیچ شکی نداریم اما هیچ بندی راجع به اجاره بها در قرار دادسال۶۶ که شهردار شاهرود از آن سخن می گوید به میان نیامده و ما مبلغ ۱۱۰میلیون تومانی مطلوب شهرداری را نمی پردازیم چرا که بیش از این میزان در ساختمان موزه هزینه بهسازی و نگهداری کرده ایم.

موزه 1

شهرداری حق خود را می خواهد

شهردار شاهرود نیز روز گذشته در گفتگو با یکی از نشریات محلی، گفت: آقایان میراث فرهنگی به جای آنکه صحبت از تعطیلی موزه و خروج اشیاء تاریخی آن را بزنند، بدهکاری شان را بپردازند و چگونه است که سازمان میراق فرهنگی با مخارج میلیاردی در مرکز استان اجاره بهای موزه شاهرود را نمی پردازد.

این سخنان در حالی منتشر شد که پس از تعطیلی موزه شاهرود در هفته آخر اردیبهشت ماه، مصاحبه ای از سوی مسئولان میراث فرهنگی منتشر شد که طی آن این مسئولان گفته بودند اشیاء موزه شاهرود به موزه سمنان منتقل می شود ادعایی که بسیاری از صاحب نظران آنرا تنها بازار گرمی رسانه ای برای رفع مشکل موزه خواندند و برخی دیگر از آن برداشت بی تدبیری شهرداری شاهرود را بیان کردند.

به هرحال امروز ده ها نفر از مردم تاریخ دوست شاهرود در اقدامی واحد با حضور در موزه این شهرستان حمایت تمام وکمال خود را از باز ماندن موزه اعلام کردند.

موزه 2

موزه برای شاهرود بماند

مجید آشوری شهروند شاهرودی که در زمینه گردشگری فعالیت دارد در خصوص مسائل موزه این شهر به خبرنگار مهر، گفت: موزه شاهرود تنها نماد فرهنگی است که یک توریست با ورود به آن می تواند از آن بازدید کند با تعطیل شدن موزه قدمت خود ساختمان و بافت تاریخی و اشیا تاریخی آن چه چیزی می توانیم به توریست نشان دهیم حال باید گفت شهرداری چه اقدامی در راستای فرهنگ و تاریخ شهر انجام داده است؟

محسن شریعتی دیگر فعال گردشگری شاهرود نیز دلیل این گردهمایی را توضیح داد: موزه ویترین فرهنگی شهر است و ارزشمند ترین موزه به لحاظ غنی ترین داشته های فرهنگی در سطح استان است همه ما دوست داریم این موزه در شهرما باقی بماند و امروز اینجا آمده ایم تا از شهردار بخواهیم که نفع شهرستان در جمع لحاظ شود.

شهروند دیگری با اشاره به اشیای اهدایی در موزه شاهرود به خبرنگار مهر، گفت: مردم آثار بسیار زیادی را به این مجموعه اهدا کرده اند و اگر قرار باشد این آثار از شهر خارج شود مردم  نخواهند پذیرفت.

علی اکبر معماریان ضمن اشاره به قرارداد سی سال پیش بین شهرداری و میراث فرهنگی، افزود: هر مسئولی که در شاهرود در راس قرار می گیرد موظف است این آثار را حفظ کند این ساختمان از نظر ملکی متعلق به شهرداری محسوب می شود طبق قرار داد بسته شده در 30سال پیش، هیچ اشاره ای به پرداخت اجاره بها توسط میراث ملاحظه نمی شود.

وی افزود: شهرداری شاهرود امروز از نظر حقوقی برای دفاع از ملک خود شکایتی تنظیم کرده و از نظر حقوقی نیز دستگاه قضا، رای را به شهرداری داده است اما در هر صورت مردم امروز اینجا گردهم آمده اند تا از شهرداری بخواهند که این مشکل حل شود همچنین مردم از شورای شهر نیز می خواهند این بنا حفظ شود چراکه کار شورا رسیدگی به امور مردم است.

موزه 3

دریافت اجاره بها حق شهرداری است تعطیلی موزه خیر

دیگر شهروند شاهرودی نیز با اشاره به آثار تاریخی موجود در موزه این شهر، گفت: امروز در اینجا جمع شده ایم که توجه بیشتر مردم به تاریخ هشت هزار ساله خودشان که از طرف دولت مردان به این آثار توجهی نمی شود را حمایت کنیم.

سعید آقایان افزود: این خواسته مردم است که این بیشینه فرهنگی و میراثی حفظ شود اداره میراث فرهنگی ازیک طرف باید مکانی رابرای این آثار تدارک ببیند و شهرداری از طرف دیگر این بنا را دراختیار نماینده مردم گذاشته است در نهایت و در میان این همه کش و قوس، این مردم هستند که می خواهند آثار گرانبهای شهرشان در موزه نگهداری شود.

دیگر شهروند شاهرودی که نظری متفاوت دارد می گوید: این حق شهرداری است که اگر بندی در قرار دادشان مبنی بر اجاره بها وجود دارد، آن را از میراث فرهنگی دریافت کند اما تعطیلی یا انتقال موزه به شهرهای دیگر هرگز.

مجتبی میرقاسمی به خبرنگار مهر، گفت: شهرداری به ظاهر سخن درستی می گوید اگر میراث فرهنگی مستاجر است باید حق موجر را بپردازد ظاهرا این میان مسئولان میراث فرهنگی استان هوچی گری را به ادای حق مردم ترجیه دادند که باید در این باره پاسخگو باشند چرا که ظاهرا مسئولان استانی اصلا خبری از انتقال موزه به مرکز استان نداشته اند.

در نهایت و در میان سخنان مخالفان و موافقان، نکته حائز اهمیت، وجود موزه برای شهر و شهروندان است شهروندانی که سال هاست به موزه بودن ساختمان بلدیه قدیم شاهرود عادت کرده اند و روزگار تلخ و شیرینشان را در خشت خشت آن ملاحظه می کنند و در نهایت باید دید این دعوای حقوقی بین شهرداری و میراث فرهنگی به نفع شهر تمام می شود یا خیر؟