عمارت عین الدوله

مدیرعامل سازمان زیباسازی از تشکیل موزه موقتی مجسمه در عمارت عین الدوله خبر داد و گفت:تا زمان پیدا کردن مکان و برنامه ریزی برای طراحی فضای مورد نیاز، عمارت عین الدوله پایگاه اولیه موزه مجسمه می شود.

جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه با توجه به فعالیت های گسترده سازمان در حوزه مجسمه سازی و هنرهای شهری در سالهای اخیر، ایده موزه مجسمه شکل گرفت، افزود: با توجه به فعالیت های سازمان در این حوزه ضرورت در نظر گرفتن مکانی برای نگهداری آثار هنری و مجسمه های شهری به خصوص مجسمه هایی که از سوی هنرمندان شاخص و مطرح در سطح شهر استفاده شده است، پیشنهاد تشکیل موزه شکل گرفت.

او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای طراحی فضای مناسب برای احداث موزه در حال پیگیری و انجام است، گفت: متاسفانه تاکنون مکانی مناسب برای احداث موزه به دست نیامده است و به همین دلیل فعلا این موزه به صورت موقت در عمارت عین الدوله بر پا می شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه این عمارت مرکز فعالیت های مجسمه سازی سازمان است، ادامه داد: عمارت عین الدوله به عنوان پایگاه اولیه موزه مجسمه پایه گذاری شد تا در آینده با توجه به شرایط لازم برای نگهداری مجسمه ها و افزایش تعداد آثار، مکان مناسب تری به عنوان محل دائمی موزه مجسمه انتخاب شود.

به گفته کامیاب در کنار تشکیل این پایگاه اولیه، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای شکل گیری این موزه نیز آغاز شده است و شورای تخصصی تحت عنوان ” شورای سیاستگذاری موزه” در حال شکل گیری است.

او با تاکید بر اینکه این شورا، مشورتی، سیاستگذار و تصمیم ساز است، گفت: این شورا از اساتید برجسته مجسمه سازی در حال شکل گیری است و در اولین مرحله ماموریت دارد ضوابط و شرایط اساس نامه  فعالیت موزه مجسمه را به نحو جدی پیگیری  کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه برای راه اندازی موزه، شناسایی و تحویل آثاری که در موزه قرار خواهد گرفت، ضروری است، افزود: این آثار از میان کارهای هنرمندان، مجموعه داران، وراث و آثاری که در سطح شهر جانمایی شده اند، از سوی شورای سیاستگذاری انتخاب می شود.

به گفته کامیاب آثاری که در موزه نگهداری خواهد شد تنها به تهران اختصاص ندارد  و کار فراتر از سطح شهر تهران و در ابعاد کلانشهرها برنامه ریزی شده است و به آثار فاخری که در سایر شهرها قرار دارند برای اضافه شدن به گنجینه موزه توجه خواهیم داشت.

او با بیان اینکه کارهایی که در موزه قرار خواهد گرفت شامل تمامی کارها از ابتدای فعالیت های مجسمه سازی در ایران تاکنون خواهد بود، گفت: در حال حاضر ۹۰ اثر از هنرمندان مختلف در گنجینه سازمان زیباسازی شهر تهران حضور دارد که با شناسایی آثار فاخر به مرور این گنجینه غنی تر شده و افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید براینکه اعضای شورای سیاستگذاری به طور قطعی انتخاب نشده است و شکل گیری شورا از سوی سید مجتبی موسوی در حال پیگیری است، ادامه داد: برای شناسایی و کشف کارهای فاخر مجسمه سازی در تهران و سایر شهرها تنها به شورا اکتفا نخواهیم کرد و از کانالهای مختلف به دنبال یافتن آثار هستیم تا بتوانیم موزه ای در خور مجسمه های شهری شکل دهیم.