پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری طرح پژوهشی ارزیابی و تجزیه و تحلیل مولفه های خطر ساز در موزه ها را با همکاری اداره موزه ها در سال ۹۳اجراکرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم امین شیرازی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت:دراین طرح علاوه بر شناسایی ، طبقه بندی و تعیین میزان خطرسازی هر مولفه ارتباط اقدامات مدیریتی لازم برای رویارویی با آن در حوزه های محدود موزه ، منطقه و کلان شهری بررسی شد.

وی افزود:ازآنجایی که مدیریت بحران به صورت یک اولویت ملی در سطح کشور مطرح است ، هدف از طراحی و اجرای برنامه های مدیریت بحران ، کاهش آسیب ها و جلوگیری از تضییع ارزش ها و منابع ملی است .

او تصریح کرد:موزه های کشور نیز به عنوان محل نگهداری و تمرکز آثار منقول فرهنگی و نیز قلب میراث فرهنگی در مناطق شهری و بر اساس ویژگی ها و خصوصیات خاص خود نیازمند برنامه های مدیریت بحران خاص و ویژه ای هستند که بتواند به تمامی نیازهای موزه در هر مرحله از مراحل سه گانه بحران پاسخ مناسب دهد .

به گفته امین شیرازی، برای تهییه چنین برنامه ای لازم است که ابتدا تهدیدات و خطرات مطرح برای هر موزه را شناسایی کرد تا بتوان دید دقیق تری نسبت به بحرانی که موزه باید برای مقابله با آن آمادگی داشته باشد به دست آورد .

وی گفت: نتایج اولیه طرح ارزیابی مولفه های خطر ساز در موزه ها بعد از اجرا در دومین همایش ملی مدیریت بحران،HSE  و ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در قالب ۴مقاله ارایه شد.