موزه

موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که طی یک دوره هفت ماهه به منظور عملیات تجهیز و بهسازی تعطیل بود اکنون همزمان با دهه مبارک فجر به صورت رسمی بازگشایی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهناز اسدی، مسئول موزه جهان نما درخصوص فعالیت های انجام شده جهت اجرای این پروژه توضیح داد: نقاشی تمامی سطوح موزه، ایجاد سیستم ریل کشی در فضای موزه، استفاده از منابع نوری با لامپ های SMD، تهیه استند و پایه های استاندارد برای زیرنویسهای اطلاعات آثار و تهیه کیوسک اطلاع رسانی داخل موزه از جمله اقدامات انجام شده جهت تجهیز و بهسازی موزه جهان نما بوده است.

وی گفت: با توجه به مشاهده اثرات رطوبت در دیوارهای ورودی و طبقه پایین، بررسی ناودانها، زیر سازی سطوح، بررسی ایزوگام با نظارت مسئول واحد فنی و کارشناسان اداره کل موزه ها انجام گرفت و در نهایت تمامی سطوح موزه رنگ آمیزی شد.

ایجاد سیستم ریل کشی در فضای موزه

اسدی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی موزه جهان نما که مجموعه ای از تابلوهای ارزشمند را در خود جای داده، ایجاد سیستم ریل کشی مناسب در فضای موزه جهت نمایش اصولی و بهتر تابلوهای در حال نمایش و همچنین نمایش مجموعه ای از تابلوهای موجود در مخزن بود، گفت: با ایجاد این سیستم قابلیت نصب تابلوهای نقاشی با ابعاد مختلف، تنطیم ارتفاع تابلوها، تنوع در چیدمان تابلوهای موجود در موزه و مخزن آثار فراهم و گریپر (نوعی قلاب)   امنیتی جهت حفاظت از تابلوها ایجاد شد.

مسئول موزه جهان نما با اشاره به اینکه نورهای SMD دارای طول عمر زیاد و هزینه مصرف بسیار پایین می باشند اظهار داشت: ماهیت این نوع نور در واقع نوری با شعاع (IR) سرد و UV (بسیار پایین در حدود صفر یا کمتر از ۳ درصد می باشد و  در طول زمان آسیبی به آثار موزه ای وارد نمی سازد.

وی گفت: به طور معمول ویژگی درخشندگی متعلق به لامپهای هالوژن و یا لامپهای تنگستن و رشته ای است که استفاده از این نوع نورها با شعاع گرم بسیار برای آثار مضر می باشد؛   درصورتی که با استفاده از لامپهای SMD  نیز می توان  این خاصیت درخشندگی را بدون آسیب برای نمایش بهتر آثار  به صورت قابل کنترل ایجاد کرد.

اسدی افزود: همچنین با استفاده از این نوع نور می توان نور نقطه ای (اسپات) برای نمایش تابلوها داشت و همچنین با انعکاس این نورها بر سطوح داخلی می توان  نور عمومی موزه که بسیار کم بود را افزایش داد.

وی با بیان اینکه سیستم نگهداری و پشتیبانی این نور ها نیز در دسترس و مناسب می باشد، تصریح کرد: از نقطه نظر طراحی  نیز می توان این نوع نور را با تراز خیلی باریک (تا حدود ۵ سانتمیمتر) به صورت مینیمالی طراحی کرد که سیستم نورپردازی بیش از حد استاندارد به  چشم نیاید و آثار را تحت تاثیر قرار ندهد.

اقدامات حفاظتی و مرمتی

وی گفت: همچنین اقداماتی درجهت حفاظت آثار در پروژه بازگشایی موزه جهان نما با همکاری واحد حفاظت و مرمت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران انجام شد که شامل پاکسازی و استحکام بخشی نقاشی لاکی چوبی سقف موزه جهان نما و پاکسازی و مرمت تابلوهای نقاشی و استحکام بخشی تمامی قاب های تابلوهای نقاشی است.

اسدی افزود: پاکسازی خشک و تر، پاکسازی موضعی پوشش لاک آسیب رسان، استحکام بخشی لایه رنگ به روش تزریقی و سطحی، پاکسازی رورنگی های مرمت های قبلی (در دوره پهلوی)، استحکام بخشی لایه بستر سست، بازسازی لایه بستر در بخشهای ریختگی، موزون سازی لایه رنگ در بخشهای ریختگی، احیاء لایه ورنی بصورت موضعی، اجرای پوشش لاک و غیره از جمله اقدامات جهت پاکسازی نقاشی لاکی چوبی سقف موزه بوده است.

وی توضیح داد: همکاری در بسته بندی و انتقال آثار، حفاظت و مرمت آثار و تابلوهای نقاشی همچون ضدعفونی، استحکام بخشی، پاکسازی خشک و تر، بازسازی، موزون سازی رنگی و غیره و استحکام بخشی اتصالات تابلو های نقاشی  و نظارت حفاظتی بر نصب از دیگر فعالیت های انجام شده در این پروژه بود.

مسئول موزه جهاننما گفت: تهیه ویترین موزه ای مناسب، نیمکتهای موزه ای، تابلو ورودی موزه، کیوسک اطلاع رسانی داخل موزه به منظور استفاده افراد علاقه مند و استند و پایه های استاندارد برای زیرنویسهای اطلاعات آثار دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بوده است.

اسدی بیان کرد: همچنین جهت بهسازی فضای اداری موزه تمامی کابینتهای چوبی موزه جهان نما تعویض و برای همکاران موزه میز پاسخگویی تهیه شد.

وی یادآور شد: موزه جهان نما یکی از موزه های مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران است که كلكسيوني از آثار هنري اهدايي يا خريداري شده ايراني و خارجي در دوران پهلوی را با دو معيار تنوع و نفاست آثار هنري و همچنين گسترة زماني خلق آن ها در خود جای داده است.

اسدی ادامه داد: در این موزه آفرينه هايي كه هزاران سال با يكديگر اختلاف سن دارند، آثاري از تمدن هاي تاريخي سيلك، موشيكا، حاشيه نيل و خاور دور، در كنار آثاري از نام آوران هنر معاصر جهان همچون آمادئو موديلياني، پابلو پيكاسو، پل گوگن، كاميل پيسارو، لوئي والتا، ادگار دگا، خوان ميرو، آگوست رنوار، سالوادور دالي، مارك شاگال، آلبرتو جاكومتي، اندي وارهول و پيشگامان هنر نوگراي ايران همچون حسين زنده رودي، پرويز تناولي، بهمن محصص، پرويز كلانتري، مسعود عربشاهي، سهراب سپهري، ژازه طباطبايي، ناصر اويسي، منوچهر يكتايي، پروانه اعتمادي و غیره در معرض دید قرار دارند.