بحران مهاجرت

با افزایش بحران مهاجرت در اروپا‌، مقامات یونان نسبت به تاثیر زیان‌آور این بحران بر صنعت گردشگری این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در چند ماه اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای از پناهجویان و مهاجران به سواحل جنوبی و شرقی اروپا سرازیر شده‌اند‌، موجی که می‌تواند صنعت پرسود گردشگری در کشورهای اروپایی چون یونان را با تهدیدی جدی مواجه کند.

کمیسر ارشد سازمان ملل در مسائل پناهجویان اعلام کرد، در طول یک ماه اخیر در مجموع بیش از 218 هزار نفر از مسیر خطرناک دریای مدیترانه وارد اروپا شدند، با وجود این که در تمام طول سال گذشته میلادی 219 هزار پناهجو از این طریق خود را به اروپا رسانده بودند.

این در حالیست که حجم قابل ملاحظه‌ای از پناهجویان (حدود 96 درصد) در ماه اکتبر از دریای مدیترانه وارد خاک یونان شده‌اند.

در این میان جزایر «آژین» و به ویژه جزیره «لسبوس» که از جاذبه ‌های گردشگری کشور یونان هستند با حجوم تعداد بیشماری از پناهجویان رو به رو شده است که این امر می تواند صنعت گرشگری یونان را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.

«جورج ژاتزیمارکوس»، فرماندار جزایر «آژین» در این‌باره گفت: تاثیر منفی بر اقتصاد این جزایر بسیار بزرگ است، چرا که حیات اغلب این جزایر وابسته به گردشگری است و این بیم وجود دارد که با هجوم پناهجویان، گردشگری در این مناطق دچار افت شدیدی شود.

به گزارش شبکه خبری «CNBC»، براساس اعلام «النا کونتورا» – وزیر گردشگری یونان‌ – صنعت گردشگری 20 درصد از تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و علی‌رغم بحران مهاجرت و بدهی‌های سنگین کشور آمار و ارقام مربوط به گردشگری در سال جاری رو به رشد بوده است.

وزیر گردشگری یونان در ادامه افزود: در حالی که سال گذشته 22 میلیون گردشگر از این کشور بازدید کردند، اما پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 25 میلیون نفر افزایش یابد که یک رکورد ملی خواهد بود.

«کونتورا» با اشاره به بحران مهاجرت در کشورش نیز عنوان کرد: این تنها مشکل یونان نیست و مشکل اروپا و جهان است، ما باید برای این مشکل راه حلی بیابیم، چرا این که این افراد انسان هستند و برای ما انسانیت در اولویت قرار دارد.

وی ضمن این که خواستار مشارکت بیشتر کشورهای اروپایی در این بحران شد گفت: یونان به تنهایی دارای منابع لازم برای حل و فصل بحران مهاجرت در مرزهایش نیست چرا که این بزرگترین بحرانی است که تاکنون قاره اروپا پیرامون مساله مهاجرت با آن مواجه بوده است.