دوران پارینه سنگی

کاوش های باستان شناسی شمال شهر مهران شناسایی ۸۰ اثر تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوره اسلامی را به همراه داشت که اجرای سد کنجانچم باعث تخریب برخی از آثار دوره پارینه سنگی شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،نعمت الله سرافی سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر افزود: با توجه به چشم انداز طبیعی منطقه شمال شهر مهران که کوهستانی و تپه ماهوری و دارای دره ها و دشت های کوچک میانکوهی است بررسی منطقه به صورت پیمایشی صورت گرفت.

 او با اشاره به اینکه منطقه مورد بررسی شامل بخش هایی ازدشت امیرآباد و درک بان است ، افزود:در بررسی های باستان شناسی ۸۰ اثر شامل محوطه هایی با ساختار معماری عشایری ،اشکفت ،قلعه و محوطه های باز پارینه سنگی مورد شناسایی قرار گرفت. آثار شناسایی شده متعلق به دوران پارینه سنگی ،نوسنگی ، مس سنگی ، دوران تاریخی و اسلامی است .

 به گفته سرافی عملیات اجرای سد کنجانچم موجب تخریب برخی از محوطه های پارینه سنگی منطقه درمحدوده ساختگاه سد شده است.

 سد کنجانچم که در شمال شهر مهران و در سمت راست جاده ایلام – مهران قرار دارد از نوع سد خاکی با هسته رسی است .

 هدف از ساخت سد کنترل و تنظیم آب های انتقال یافته از حوزه سیروان به استان ایلام و تامین بخشی از نیازهای کشاورزی ، صنعت و شرب شهر مهران است.

 بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند