ویلا
رامسر – خبرگزاری مهر: درحالی طرح خانه مسافر در استانهای گردشگرپذیر در دست طراحی و راه اندازی است که به دلیل ساماندهی نشدن ویلاها و اماکن استیجاری، ضابطه مند نبودن خدمات و بالا بودن نرخ ها ، گردشگران شمال را از اقامتگاه ها و ویلاهای اجاره ای دور و دورتر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روزانه مسافران زیادی به استانهای گردشگرپذیر شمال از جمله مازندران سفر می کنند که بخشی از آنان از ویلاها و اماکن اقامتی برای ااقامت استفاده می کنند و درصد قابل توجهی نیز یا از چادر، مدرسه، منزل اقوام و غیره بهره می برند.

ساماندهی نشدن ویلاها و اماکن اجاره ای از یکسو و گرانی قیمت و نرخ ها در استانهای گردشگرپذیر شمالی سبب شده تا مدت اقامت مسافر به رغم ورود بیشمار گردشگران، چندان قابل توجه و ملاحظه نباشد و طبق اعلام میراث فرهنگی مازندران، میانگین اقامت مسافران در استان به چهار شب و پنج روز رسیده است.

به تاکید کارشناسان حوزه گردشگری، راه اندازی خانه مسافر می تواند در افزایش مدت اقامت، ساماندهی اسکان گردشگران، ساماندهی ویلاهای اجاره ای و ضابطه مند کردن خدمات نقش بسزایی داشته باشد.

هم اکنون حضور افراد تابلو به دست در حاشیه خیابانها و ورودی شهرهای گردشگرپذیر علاوه بر تبعات و پیامدهای منفی که دارد، منظر نازیبایی از بیکاری پنهان را در این مناطق جلوه گر ساخته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر از به بهره برداری رسیدن سایت خانه مسافر در پنجم مهرماه سال جاری همزمان با روز جهانی گردشگری خبرداد و افزود :  این همایش به مدت دو روز با هدف دریافت گزارش های معاونین گردشگری استانهای کشور از چگونگی اجرای این طرح و تکمیل سایت خانه – مسافر با نگاه کارشناسی به طرح  خانه – مسافر و بازخوانی مزایا و مشکلات آن  برگزار می شود.

حسین باقری افزود : مازندران به عنوان یکی از استانهای شاخص کشور در زمینه گردشگری و طبیعت گردی هرساله میزبان میلیونها گردشگر بوده و به همین سبب طرح خانه – مسافر به ساماندهی اسکان گردشگران بسیار کمک خواهد کرد زیرا گردشگر با مراجعه به سایت خانه مسافر می تواند مقصد خود را انتخاب و محل اسکان خویش را مشخص کند.

شناسایی شش هزار واحد استیجاری در مازندران

وی اضافه کرد : استان مازندران دارای بیش از 100 هزار واحد اقامتی استیجاری بوده و نزدیک به 6 هزار واحد استیجاری آن توسط مجریان طرح اسکان گردشگران شناسایی شده است.

باقری ادامه داد : برای سایت خانه مسافر نیازمند حمایت و همکاری همه مسئولین  و مالکان اماکن استیجاری هستیم تا برای مالکان مجوز صادر شده و مسافران از طریق این سایت مکان اقامتی خود را  انتخاب و رزرو کرده و مکان انتخاب شده از طریق مجریان طرح در اختیار گردشگران قرار داده می شود.

وی در خصوص  سایت خانه مسافر گفت : مالکان واحدهای اقامتی  استیجاری می توانند مدارک خود را به اداره میراث فرهنگی تحویل دهند و از طریق نیروی انتظامی ، شبکه ی بهداشت و دیگر ارگانهای مرتبط  مجوزه بهره برداری  از منازل خود را دریافت کرده و در سایت خانه مسافر ثبت شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران  با اشاره به سیاست های تشویقی در این باره ، افزود : نشستی که با حضور نماینده ناجا داشتیم ، قرار بر آن شد تا سیاست های تشویقی برای مالکان واحد های اقامتی استیجاری نظیر بیمه ، معرفی بدون هزینه در سایت خانه – مسافر و … انجام شود و البته هرکسی بخواهد از قانون تمکین نکند ، راهکارهای قانونی  برای جلوگیری از ارائه خدمات دهی  به گردشگران  برای وی  اجرا خواهد شد.

فعالیت 78 مرکز رزرواسیون ویلا در مازندران

باقری  با بیان اینکه در مازندران 78 مرکز اطلاع رسانی  و رزرواسیون وجود دارد ، تصریح کرد : برای این مراکز کیوسک های متحد الشکلی تعیین کردیم و برای افرادی که در این کیوسک ها  ارائه خدمت به گردشگران را انجام می دهند   نیز لباس های متحد اشکلی در اختیار گذاشتیم و با گذراندن کلاس های آموزشی مشغول خدمت به گردشگران هستند..

وی گفت : با توجه به اینکه  مازندران  در ایام پیک مسافر پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است لذا مراکز اقامتی جوابگوی همه مسافران نبوده  و مجبور هستیم تا از آموزش و پرورش و دانشگاهها و زائر سراها  برای اسکان مسافران استفاده کنیم ولی در ایام غیر پیک در جهت حمایت از هتل داران و مراکز اقامتی  ،مجوزی برای فعالیت مراکز اقامتی استیجاری نمی دهیم.

 این مقام مسئول  گفت : در مازندران ا هتل 5 ستاره ، 5 هتل چهار ستاره ، 345 واحد پذیرای بین راهی و 187 دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد.

همچنین معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در گفت و گو با مهر اظهار داشت : خانه مسافر طرحی نو  و در آغاز راه است که با هدف ساماندهی خانه های استیجاری به مرحله اجرا در آمده است.

طرح خانه مسافر در 18 استان کشور اجرا می شود

رحمانی موحد افزود : این طرح در مرحله جمع آوری اطلاعات و ساماندهی و شناسایی قرار داشته و نیازمند کمک ناجا و  پلیس نظارت بر اماکن نیازمندیم که البته طی جلسات متعدد با ناجا به همکاری های خوبی رسیدیم.

وی اضافه کرد : این طرح در 18 استان کشور که ویژگی گردشگر پذریری را دارند ، در حال انجام است و مجریان طرح ضمن آموزش و چگونگی نحوه تعامل و برخورد با گردشگران به ارائه خدمات گردشگری می پردازند و گردشگران نیز با مراجعه به سایت خانه- مسافر که روز جهانی گردشگری رونمایی می شود ،می توانند از میدا، محل اقامت خود در مقصد سفرشان را انتخاب کرده و از طریق تماس با مجریان طرح مکان مورد نظر خود را رزرو کند.

به گزارش مهر، اخذ مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی برای مالکان خانه های استیجاری، اعمال سیاست هاس تشویقی چون بیمه و … برای اجرای طرح خانه مسافر امری الزامی است چراکه اجرای این طرح ضریب امنیتی  گردشگران را در سفر افزایش خواهد داد.

سالانه بیش از 40 میلیون مسافر به مازندران سفر می کنند.